Labels

Wednesday, March 24, 2004

KARAOKE


MUNGKIN tidak perlu diperkenalkan lagi apa itu karaoke di kalangan kita semua. Ia cukup popular di negara kita ini. Karaoke adalah perkataan Jepun yang bermaksud "orkestra kosong". Karaoke memang bermula di Jepun lebih 20 tahun yang lalu. Lebih tepat lagi di Kobe. Biasanya selepas waktu kerja, Nihonjin tidak terus pulang ke rumah, tetapi ke bar terlebih dahulu untuk meneruskan kerja mereka, bersosial, bertemu rakan dan sebagainya. Pada suatu hari, di sebuah bar di Kobe, penyanyi residennya telah tidak dapat bertugas kerana tidak sihat. Untuk tidak menghampakan pengunjung tetapnya, tuan punya bar telah memasang tape dan menjemput pengunjung menyanyi bersama-sama. Semua pengunjung gembira dan dari situ bermulalah karaoke.

Kini karaoke sudah begitu popular di seluruh dunia. Mesin-mesin karaoke bukan sahaja boleh didapati di pusat karaoke, malahan boleh dibeli untuk digunakan di rumah juga. Sebenarnya karaoke ini bukanlah semata-mata hiburan, malahan merupakan suatu terapi juga. Konon cerita, banyak penyakit boleh disembuhkan dengan karaoke. Di antaranya ialah stroke, stress dan yang sewaktu dengannya. Umum mengetahui bahawa olah raga (senaman) adalah bagus untuk kesihatan. Namun olah vokal (karaoke) juga begitu....

Karaoke di negara kita ini nampaknya telah dipakejkan dengan pelbagai perkara yang menampakkan kepentingannya. Dalam perkhidmatan awam pula, dulu saya pernah terbaca yang perdana menteri Singapura menggesa penjawat awamnya belajar menyanyi dan karaoke kerana beliau berasa kagum dengan kebolehan pegawai awam Malaysia yang rata-ratanya pandai menyanyi (malu sebenarnya dengan stafnya yang terlalu serius kerja dan tidak ada masa untuk berhibur dan menghibur). Perkara ini berlaku dalam majlis m akan malam di antara pegawai tinggi Malaysia dan Singapura tidak berapa lama dulu.

Hmmmm.... nampak gayanya universiti tempatan kenalah adakan kursus karaoke sebagai satu darioada matapelajaran elektif mereka. :)

No comments: