Labels

Wednesday, March 10, 2004

DILEMA PERPINDAHAN TEKNOLOGI

PERPINDAHAN Teknologi atau lebih dikenali sebagai ToT (Transfer of Technology) adalah merupakan salah satu syarat apabila kerajaan memberikan tender/ projek berteknologi kepada kontraktor. Berdasarkan kepada pengalaman saya menyertai, mengendali dan mengetuai ToT ini, boleh dikata harapan hanyalah tinggal harapan. Maknanya masih terlalu jauh untuk mencapai matlamatnya.

Pada 1990an saya menjadi urus setia kepada satu projek pengkomputeran bernilai RM150 juta. Projek sebesar itu pada 1990an adalah dikira sebagai projek mega. ToT yang dipraktikkan ialah dengan mengambil lebih kurang 10 orang pegawai kerajaan untuk berkhidmat dengan pasukan projek di bawah penyeliaan kontraktor. Pegawai ini diberikan sedikit elaun di samping gaji yang dibayar oleh kerajaan. Kerajaan berharap kakitangannya akan dapat mempelajari dan menguasai teknologi yang digunapakai oleh kontraktor. Pihak kontraktor pula ingin menyiapkan projek mengikut jadual dan ingin "mempergunakan" kakitangan kerajaan ini untuk mengetahui mengenai selok-belok perkhidmatan kerajaan seperti prosedur, tatacara, peraturan, protokol dan sebagainya. Maka timbullah suatu persimpangan yang tiada penghujungnya di sini.

Kontraktor bukan tidak mahu memberikan "teknologi" yang digunapakai kepada kerajaan. Namun alasannya ialah kakitangan kerajaan ini tidak mempunyai asas yang cukup. Nanti projek boleh jadi perlahan disebabkan adanya penumpang dalam pasukan projek. Dengan menggunakan alasan kepentingan projek dan melaporkannya kepada pihak paling atas, maka akhirnya begitulah berakhirnya ToT tersebut. Walhasil blaik asal.

Pada tahun 2000 saya terlibat secara langsung dalam ToT sebagai peserta atau lebih dikenali sebagai receipient (R). Seramai 14 orang kakitangan menyertai ToT ini. Oleh kerana kedudukan saya dalam kerajaan sudah dikira agak tinggi, maka bukan teknologi per-say yang ingin dipelajari, namun bagaimana pihak system integrator (SI) menjalankan kerja. (sebenarnya SI dan kontraktor sama sahaja dalam kontak ini, namun masa berlalu, maka terma juga mesti lebih canggih). Setiap receipient (R) diberikan provider (P) dan dikawal selia oleh pengurus ToT. Ada beberapa method yang dilakukan seperti mengkaji jurang pengetahuan antara P & R, pra keperluan R, kemahiran P, kursus, kerja, perbincangan dan sebagainya. Kami kerja bersama, bermesyuarat, belajar, bertengkar, mencabar, menangis dan jarang-jarang ketawa selama 18 bulan.

Hasilnya ada P yang dapat pengetahuan dan ada yang tidak. Kebanyakannya bergantung kepada sikap & minat serta kesungguhan sendiri. Tidak semua P adalah pandai dan ingin berkongsi kepandaian. Malahan ramai P yang takut kepada R kerana ternyata atas kertas dan sebenarnya R jauh lebih pandai dan berwibawa. Pi mai pi mai dok tang tu jugak, di mana "kepentingan" deadline adalah diutamakan dan ToT dikebelakangkan. Akhirnya .... projek tak siap dan ToT terbengkalai.

MBA: kini menjadi pengurus ToT yang kehilangan P & T :-)

1 comment:

Anonymous said...

ToT gagal sbb pengurus ICT kerajaan tak pandai ..pengurus IT kerajaan kena lebih pandai dari kontraktor.. setakat pandai sign surat jer buang masa laaa