Labels

Friday, March 20, 2009

penerangan tentang penulis

lewat membalas emel tuan kerana kesukaran mendapat pc berinternet
di bintulu. Saya reply guna handphone shj.

Disertakan penerangan penulis, harap dpt diedit utk kesesuaian



Saya terlibat dalam bidang fotografi secara sambilan semenjak di
sekolah rendah lagi, iaitu di tahun 1960an. Dengan menggunakan kamera
filem hitam putih saya merakam foto rakan dan ahli keluarga. Sampel
dicetak utk ditunjuk untuk tempahan mereka.

Hobi ini diteruskan tanpa menghadiri sebarang kursus formal. Pada
tahun 1989 saya dihantar berkursus Jurutera Sistem di Jepun. Secara
kebetulan Okinawa intenational center (oic) adalah pusat pengajian ICT
dan audio visual JICA. Saya mengambil kursus fotografi secara sambilan
di OIC.

Secara kebetulan juga saya menemui stok foto pada 2007. Dari sini saya
banyak belajar mengenai fotografi apabila banyak foto saya ditolak
oleh agensi, tetapi diberikan alasan dan syor penambahbaikan.

Buku ini adalah hasil daripada pengalaman tersebut dan juga sedikit
kajian mengenai stok foto. Saya juga masih perlu banyak mempelajari
dunia senifoto.

No comments: