Labels

Monday, December 27, 2004

WEBLOG: PENULIS JUGA ADALAH PEMBACA

MBA - Suara Hati

DALAM menulis blog, saya juga adalah pembaca setia blog, terutamanya blog kawan-kawan, samada yang dikenali ataupun tidak dikenali. Sebagai pembaca, kadang kala saya merasa kecewa apabila semasa saya mempunyai kelapangan untuk membaca, blog yang dicapai masih belum dikemaskini. Bila saya sibuk pula, beberapa siri entri baru telah dimasukkan. Sebagai penulis pula, saya menulis bila saya ada masa, bila saya ada bahan. Tidak kiralah bila berkelapangan itu waktu malam, dinihari, pagi mahupun petang. Ini sudah tentu tidak bertepatan pula dengan masa lapang pembaca. Saya rasa perkara ini adalah menjadi lumrah bagi weblog.

Sehubungan dengan itu saya fikir, sesuatu alternatif lain perlu dicari untuk mendekatkan di antara penulis dan pembaca. Tidak semua pembaca mempunyai kelapangan semasa kelapangan penulis. Ada pembaca yang hanya mempunyai kelapangan di rumah sahaja. Ada yang hanya mempunyai kemudahan internet di pejabat sahaja. Ada pembaca yang kerap ke luar stesen dan tidak mempunyai kemudahan internet. Ada juga pembaca yang kemudahan internetnya terhad dan akses foto yang besar adalah membebankan.

Kemungkinan besar kemudahan PDA atau handphone boleh dijadikan satu alternatif untuk menghantarkan maklumat mengenai blog. Siapa tahu?. Sekarang sudah ada teknologi XML dan RSS yang membolehkan maklumat dihantar terus kepada pembaca. Beberapa pembaca bertaraf sifu seperti MD mungkin boleh membantu...

Buat sementara waktu, anda yang mempunyai laman atau blog sendiri boleh membuat link kepada laman saya untuk menentukan samada saya sudah mengemaskini blog ataupun kandungannya masih lagi yang lama. Link akan muncul seperti banner di atas.

Kod yang perlu dimasukkan adalah seperti berikut [sila gantikan ( dengan < dan ) dengan > :-

(a href="http://mba2u.blogspot.com")(img src="http://feeds.feedburner.com/mba2u.gif" height="67" width="200" style="border:0" alt="MBA - Suara Hati"/)(/a)

No comments: