Labels

Sunday, December 19, 2004

AKU - AMBE, KAWE, ME

Chiril Anwar

AKU biasanya adalah ganti diri pertama yang mungkin agak kasar sesetengah orang. Yang lebih lembut ialah saya. Namun aku lebih selesa diucap bagi kawan-kawan atau kenalan rapat. Selain dari itu, pelbagai sebutan yang membawa maksud aku. Di antaranya ialah ambe, ambo, kawe, cek, kita, orang dan sebagainya.

Oleh kerana ada di antara pembaca yang ingin tahu di antara AKU oleh Chiril Anwar dengan Ambew oleh POkku serta Kawe oleh Atok, di sini diperturunkan. Semoga lepas ni ada pula versi N.Sembilan, Kedah dan sebagainya:-


AKU

Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak perduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi

AMBE (versi Pokku )

Bile kene glerang ambe weh
Ambo takmboh sorrang pong takweh
Mung pong jangan jugok
Dok payoh nnangih eso'-eso'
Ambe ning menatang bujang
Kene tohok keluo kupolang
Bedil lah ambe dung dang dung dang
Ambe terajang maroh mmanjang
Ambe hungga gi wala saket ketet ketet
Hungga
Sapa dok rase sikit tuit
Ambe kohor dok cakna sikkit
Ambe nok iduk tokkat langit.


KAWE (Versi Atok )
Kalu tibo gleghae kawe
Kawe toksae sesapo takwel
Demo pong jangae
Toksoh jjeghik lah
Kawe menatae gedebe
Puok toksae d'oghe
Bala keno bede aco
Kawe teghuh ngamok beghona
Nnelah biso kawe ungga
Ungga
Sapa tok segho
Kawe koho meto
Kawe nok idok pah k'bilo-bilo


Sila-silakanlah berikan versi lain pulak,




No comments: