Labels

Wednesday, December 15, 2004

KUASA



Puas sudah ku tanam padi
Nenas juga dimakan orang
Puas sudah ku tanam budi
Emas juga dipandang orang


DI MANAKAH terletaknya kuasa?. Dulu-dulu pada kekuatan tubuh badan. Siapa yang kuat dialah yang berkuasa. Dulu-sikit pada harta kekayaan, siapa kaya dialah yang berkuasa. Dulu-kini pada pengetahuan, siapa cerdik, siapa pandai maka dialah yang ada kuasa. Pusing balik, pusing balik biasanya kuasa terletak kepada wang atau harta juga dan tidak lebih dari itu.

Saya teringat dengan sebuah dialog dengan seorang orang besar.

DIA: Saya tidak ada kuasa walaupun jadi orang nombor satu.

SAYA: bukankah jabatan anda paling berkuasa?

DIA: Itu jabatan, bukan saya.

SAYA: Orang nombor satu tidak ada kuasa di jabatan paling berkuasa, ke mana kuasa itu pergi?. Bila kuasa itu menjelma?

DIA: Saya lebih suka jadi orang berkuasa di jabatan yang tidak ada kuasa berbanding dengan orang yang tidak ada kuasa di jabatan paling berkuasa.

SAYA: Fening saya boss....

No comments: