Labels

Thursday, December 09, 2004

KANAK-KANAK DALAM ALAM DEWASA



kembar seiras
mata tidak berkaca
tipah tertipu


PAGI-PAGI semalam bertolak ke Pusat Pentadbiran Kerajaan di luar kota. Sekitar jam tujuh dah tiba dan ke kaunter untuk mengambil nombor pada jam 7:30. Dua minit, urusan selesai. Masa senggang untuk menunggu mesyuarat jam sembilan terasakan terlalu panjang. Dalam pemerhatian di sekeliling terasa suatu kedamaian di kompleks pejabat di sini. Ramainya kanak-kanak beriringan dengan ibu bapa yang datang bekerja. Suasana nampak damai sekali. Wajah ceria kanak-kanak menuju ke taska yang disediakan dalam bangunan yang sama dengan bangunan pejabat ibu-bapa mereka tidak sedikitpun mengganggu prestasi kerja orang tua mereka. Malahan rasanya prestasi kerja akan bertambah tinggi.

Apa lagi yang perlu dirisaukan oleh seorang ibu bekerja jika anak kecil mereka berada dalam jagaan dalam jarak yang berhampiran?. Apa perlunya bergegas pulang tepat jam empat semata-mata untuk mengejar masa untuk mengambil anak?. Nampaknya susunan kerja yang dibuat di sini penuh teratur.

Namun bagi sesetangah pejabat, ada yang telah mengeluarkan fatwa mengharamkan kehadiran anak-anak. Ia mengganggu prestasi kerja. Ia menjatuhkan imej korporat. Ia memalukan. Keriuhan kanak-kanak adalah suatu kebisingan melampau.

- lain padang lain belalang, lain pejabat lain polisi

No comments: