Labels

Sunday, December 26, 2004

KEDAI MAMAK


HARI Ahad begini, ramai di kalangan kita bermalas-malas untuk bangun pagi. Apatah lagi untuk joging dan beriadah. Untuk ke dapur membuat sarapan juga terasakan liat. Jalan ringkas ialah bersarapan di kedai mamak.

Kedai mamak ni sudah wujud di negara kita semenjak puluhan tahun dulu, mungkin sebelum merdeka lagi. Kewujudan kedai mamak bukan sahaja di Malaysia, malahan di seluruh dunia. Operasi kedai mamak biasanya sama sahaja (seperti yang [pernah didengari). Arwah ayah saya dulu kata, mamak tidak pernah basuh kuali/periuk gulai mereka dari hari pertama berniaga hinggalah ia bangkrap (teramat jarang kedai mamak yang tutup kerana bangkrap). Kuah gulai asyik ditambah dari hari ke hari yang menjadikannya semakin laris. Tadak basuh ma!. Ini cerita ayah saya puluhan tahun lalu.

Kini (dan selamanya?) pelbagai cerita boleh didengar fasal kedai mamak. Ada yang kata jumpa seluar dalam dalam kawah, ada yang kata ada najis manusia dalam kari ada yang kata alahai... macam-macam ada. Ada juga mandram dok pusing-pusing nak melariskan kedai.

Kalaulah benar semua (atau sebahagian) cerita-cerita ini, alahai serammmmmm dan tobat tak nak ke kedai mamak lagi.

Anda ada pengalaman kedai mamak?

No comments: