Labels

Monday, May 10, 2004

POSLAJU YANG TIDAK LAJU

SEMALAM ke pejabat Poslaju di Brickfields kerana menuntut sekeping surat yang diposlajukan kira-kira 10 hari yang lalu. Tuan punya surat ini tinggal di taman perumahan bersebelahan dengan rumah penerima surat sahaja. Maknanya surat yang diposlaju tersebut mengambil masa lebih 10 hari untuk tiba ke destinasinya.

Pokok persoalannya ialah posmen tidak membawa surat tersebut apabila pergi ke alamat yang ditujukan, sebaliknya hanya membawa sekeping kad kuning dan dimasukkan dalam peti surat dengan catatan lebih kurang "tuan tidak ada di kediaman pada tarikh dan masa sekian, oleh itu sila tuntut surat di pejabat kami". Inilah penyakit yang sebenarnya berlaku kepada Poslaju. Jadi memang sia-sia sahajalah menggunakan poslaju.

Tahun lepas mba ada menerima sekeping kad mengenai surat berdaftar yang dialamatkan kepada mba atas kapasiti setiausaha sebuah NGO. Apabila ke pejabat pos untuk menuntut surat tersebut, pihak Pos meminta kad pengenalan kemudian minta cop NGO yang dimaksudkan. Bila diberitahu tak bawa cop, jawapan yang diterima ialah tak boleh ambil surat dan jawapan mba ialah OK, awak hantar balik surat ini kepada pengirimnya, saya tak boleh terima. Padan muka aku .... Juga sia-sia sahaja menggunakan perkhidmatan Pos Berdaftar.

1 comment:

Anonymous said...

hurm.. nk kongsi skit cerita ah... harap jgn terasa ati.. sbnrnya bnd ni pntg gak sbb kl saper2 jer blh perangkut surat ni ssh gak. if dlm tu byk bnd2 bharga(mmg ah kl x watpe pkai pos laju y bdaftarkn).. kl bkn org yg sepatutnye terima yg amik den songlap x ke naya.. cam kes kawan saya ni... lbh bp ribu riban ilang camtu je... saper nk dsalahkan.. xtau dmana silapnya. skrg ni nk bwk kes kat saper? yg naya kami gak..
pcyalah ada sbb musabab bnd ni dbuat rules sbgini..