Labels

Monday, May 17, 2004

BULAN PERTAMA DI OFIS BARU

LEBIH 22 tahun bekerja, kesemuanya di peringkat persekutuan. Ini termasuklah di pejabat ketua pengarah, agensi pusat, ibu pejabat dan bahagian di kementerian. Apabila dapat bertukar terus ke peringkat daerah secara melangkah bendul (tanpa ke peringkat negeri terlebih dahulu), ada perasaan seribu rasa.

Pada asalnya konon-kononnya banyak nak buat perubahan kat daerah ini. Namun setelah sebulan, barulah tahu langit itu tinggi atau rendah. Di peringkat daerah biasanya pekerja bekerja dengan lebih santai, lebih perlahan. Mungkin agaknya ia lebih jauh dari orang-orang besar. Namun yang pasti mereka tertunggu-tunggu keputusan yang mesti dibuat oleh peringkat negeri dan ibu pejabat. Ada kalanya hingga langsung tidak dapat bergerak dan berbuat apa-apa sehingga keputusan dibuat. Contoh paling klasik ialah duit. Jika duit tidak dihulur (walaupun bajet telah diluluskan) apa yang boleh dibuat di pejabat kecil?.

Namun keseronokan bekerja di sini ialah mengenai ukhwah dan segala-galanya dekat. Surau sepelaung saja, kantin beberapa langkah saja. Jika di KL dulu terpaksa pergi solat Jumaat awal-awal untuk dapat saf, kat sini jika lepas azan baru bertolak ke masjidpun masih boleh duduk saf depan lagi.

No comments: