Labels

Wednesday, May 19, 2004

GURU SUPER


tokoh guru 2004

GURU SUPER ialah satu jawatan kenaikan pangkat kepada guru biasa yang setaraf dengan pengetua atau guru besar. Namun guru masih lagi mengajar seperti biasa dan tidak menjadi pentadbir seperti guru besar, pengetrua ataupun pegawai pendidikan di jabatan Pendidikan atau kementerian pelajaran.

Apabila YAB Perdana Menteri mengumumkan tentang guru super yang sedang dirundingkan dengan JPA, terdapat pelbagai sudut menarik untuk diperhatikan daripada kenyataan tersebut.

1. Guru Super bukanlah suatu perkara baru dalam bidang perubatan, di mana doktor yang tidak mahu menjadi pentadbir seperti pengarah hospital atau pegawai-pegawai di kementerian kesihatan masih berpeluang mendapat kenaikan pangkat yang tinggi (sehingga JUSA A, khabarnya) dan masih melakukan tugas harian sebagai doktor pakar. Mereka akan melapor kepada pengarah hospital yang jauh lebih junior daripada mereka.

2. Jawatan Guru Super telah dikemukakan pada tahun 1984 (dua puluh tahun lalu) oleh YAB Perdana Menteri yang pada masa tersebut adalah Menteri Pelajaran. (Maknanya tidak ada sebarang usaha dibuat untuk merialisasikannya sehinggalah beliau menyebutnya kembali setelah beliau menjadi PM)


3. YAB Perdana Menteri meminta JPA memberi tumpuan khusus mengenai isu Guru Super memandangkan JPA adalah di bawah Jabatan Perdanan Menteri. (pembaca bolehlah membuat kesimpulan sendiri mengenai ayat tersebut).


Setelah Guru Super menjadi kenyataan, elok juga rasanya ia dikembangkan ke skim-skim lain pula. Misalnya bagi pegawai IT yang suka dan berkebolehan membuat program, mereka tidak lagi berpeluang melakukan kerja tersebut dan kemahiran tersebut akan hilang setelah dinaikkan pangkat ke pengurus IT. Elok juga rasanya dijadikan jawatan IT Super supaya programmer masih membuat program dan system analyst masih merekabentuk sistem walau setinggi manapun pangkat mereka.


No comments: