Labels

Tuesday, May 11, 2004

PETUA WEB: AKAR TUNJANG DAN BUNGA

Abrar: Bukankah petua menulis ni selagi kita ikhlas nak tulis pasti orang akan baca?:

Keikhlasan adalah sebagai akar tunjang. Namun ia berada dalam tanah. Pengunjung hanya nampak daun, bunga atau buahnya. Kadang-kadang tu buah yang manis belum tentu mempunyai akar tunjang yang baik. Walau bagaimanapun akar tunjang adalah paling penting, ia sebagai rukun dan usah dipertikaikan. Cuba kita tengok kepada bunga-bunganya pula:-

- bunga tanpa warna langsung: tak menarik
- bunga terlalu banyak warna: menyakitkan mata
- bunga terlalu besar : akses yang lambat
- bunga kecil sangat : susah nak tengok

Hs rasa hits jadi tinggi pada hari tak berupdate sebab pembaca akan ulang berkunjung untuk melihat samada blog dah diupdate ke belum. Kalau blog yang sedia berupdate, sekali masuk, lepas baca, tak datang lagi. tak tau samada teori ini tepat atau tidak...tapi yang hs perhatikan lebih kurang gitu lah.
hanyasayang


Inilah sebenarnya apa yang terjadi. Sepatutnya jika kita "ikhlas" tentang hits, eloklah:-

- cuma masukkan unique visitor sahaja
- jangan kira diri sendiri sebagai pengunjung


MBA, rasa2nya pengunjung tetap MBA akan datang jenguk dari subuh, kalau tak da, zohor jenguk lagi, kalau tak da lagi, asar jenguk lagi, kalau tak da lagi, maghrib pulak. So kalau tak da update, sampai malam lah pengunjung tetap akan jenguk.
Honeytar


Salah satu sebab mengapa hits meningkat tinggi.


hits ni yg buat tinggi kadang2 sebab search engine. pernah satu entry saya kat diaryland begitu ramai pengunjung. semua datang dr search engine yg mencari aksi2 terlampau. padahal saya tulis perasaan tak suka bila orang yang suka forward e-mail sebegitu, menonjolkan keburukan orang lain. akhirnya saya delete entry tu sebab saya tak suka cara mereka datang ke jurnal saya.
nectar


Ini adalah satu penemuan paling menarik.



No comments: