Labels

Saturday, May 29, 2004

AUTOMATIK ATAU MANUAL?

RAMAI orang tidak perasan bahawa dalam hampir semua ciptaan, versi automatik adalah dijenamakan lebih awal daripada versi manual.

Misalnya sebuah kereta. Setelah bertahun-tahun kereta "jenama X" berada di atas jalan, barulah kereta automatik dipasarkan dan dinamakan kereta "jenama X -automatik". Hendak atau tidak, secara sukarela atau terpaksa kereta terdahulu dipanggil dengan kereta "jenama X - manual". Maknanya yang "automatik" datang dulu kan?.

Begitu juga dengan sebuah kamera. Jika dulu sebuah kamera adalah sebuah kamera. Tetapi setelah kamera jenis automatik atau auto fokus dikeluarkan, maka kamera terdahulu diberi nama kamera manual. Sekali lagi yang automatik keluar dulu kan?. Sekarang ni pulak, dah ada kamera digital, maka kamera terdahulu samada manual automatik telah dipanggil sebagai "kamera biasa" atau "kamera bukan digital" atau "kamera analog?".

Berbalik kepada kamera ni, tujuannya ialah untuk mengambil gambar. Namun sesetengah orang kita pada suatu masa dulu cukup anti dengan kamera auto. Kalau gambar-foto yang diambil menggunakan kamera auto, mereka akan kata 'ala itu kamera auto, tak ada seni, senang sangat nak guna....' dan macam2 lagi. Bagi "kamera biasa" yang kena fokus secara manual dan macam2 lagi tu, walaupun hasilnya tak seberapa (sebab tuan punya kamera kurang seni, bukan sebab kamera) maka hasilnya boleh dipuji sebab ia bukan kamera auto. Jika begitulah keadaannya .... lebih baik ambil gambar pakai lukisan saja kan?. Lagi seni, lagi manual . Tak payah pakai mesin betul tak?.

kereta manual ....

Begitu juga dengan kereta. Sesetengah dari orang kita tidak suka sangat dengan kereta auto. Alasan standard yang digunakan ialah 'tiada power', 'senang rosak', 'kereta orang pompuan', 'harga jual semula murah' dan banyak lagi dan banyak lagi. (Jalan kaki lagi manual dari berkereta)

--> Mengapa kita lebih suka yang susah lagi menyusahkan dalam kehidupan ini?

3 comments:

Anonymous said...

testing from anomymous

inai said...

mba san....wow///berwajah baru..

serba serbi baru..

blog layput baru
bakal dapat boss baru
bakal bergaji baru
bakal beropis baru

Semoga yg baru memberi kegembiraan buat mba...OMEDETOOOOOOOOO

Anonymous said...

saya suka auto. suami saya pun suka kereta auto sbb dia seorang yg praktikal.
nectar