Labels

Wednesday, May 05, 2004

MALANG TAK BERBAU

EKSPEDISI mendaki Gunung Rajah, Chamang dekat Bentong Pahang oleh 31 orang pelajar telah berakhir dengan tragedi. Dua orang maut dan 21 lagi cedera, sebahagiannya parah apabila dipanah petir. Kebanyakan mereka adalah pelajar dari IKIP (Institut Kemahiran Ikhtisas Pahang).

Seorang jurucakap IKIP dilaporkan sebagai berkata, ekspedisi tersebut tidak dianjurkan oleh IKIP, malahan pihak IKIP tidak tahu menahu dan tidak ada sebarang permohonan dibuat. Sekiranya permohonan dibuat, sudah tentu mereka akan mengkaji, menimbang dan sebagainya sebelum memberikan kelulusan. Jika kelulusan diberi, mereka tentu akan dilindungi oleh insuran.

Banyak juga pihak lain yang membacakan pelbagai peraturan selepas kejadian ini. Misalnya setiap ekspedisi begini mesti dilaporkan kepada balai polis berdekatan. Di Gunung Rajah ini, tidak boleh berkemah di puncak, tetapi 20-30 meter dari puncak dan banyak lagi.

Teringat bahada GEJU juga akan mengadakan aktiviti hampir serupa, iaitu Projek Basah di KLD.

Namun alhamdulillah, saya yakin GEJU ada mengambil skim insuran untuk pesertanya. Ini ialah kerana pihak KLD memang mensyaratkan peserta mereka diinsurankan. Berlainan sekali dengan memanjat gunung, di mana gunung tersebut tidak bertuan, jadi tuan punya gunung tidaklah boleh memaksa pemanjat diinsurankan terlebih dahulu. Sungguhpun begitu, mungkin ada aktiviti lain yang berisiko tetapi tidak diinsurankan. Katakanlah GEJU ada pasukan bola sepak. Bila main bola, mungkin ada yang peteh keting, bukannya tendang bola. Kalau patah kaki, jangan pulak GEJU didakwa kerana menganjurkan perlawanan bola atau menubuhkan pasukan bola. Nanti tak pasal-pasal main bola yang halal dah menjadikan GEJU pulak yang haram.

Malang Tak Berbau.

No comments: