Labels

Friday, May 21, 2004

MENGAPA MENULIS?

PADA kebiasaannya MBA menulis dan membaca di rumah. Setelah berada di pejabat, masa untuk intai-intai Internet agak terhad. Lantaran itu segala apa yang disapa oleh tetamu di TagBoard, comments, buku tamu (jika ada) Cuma akan dijawab setelah pulang ke rumah. Nampak macam kurang mesra pengunjung, tetapi itulah rutin di sini. Dalam 1200 pengguna PC di sini, kurang dari 40 diberi kebenaran untuk akses ke Internet. Ini adalah polisi yang baru dikuatkuasakan (sebab banyak yang menyalahgunakan kemudahan sebelum ini). Pengguna lain boleh akses Internet hanya di perpustakaan.

SEMALAM mba tidak menulis kerana terpaksa menyiapkan satu tugasan yang diperlukan dengan segera dan tertidur sebelum ia dapat disiapkan. Apabila terjaga semula menjelang subuh, terus menyiapkan tugasan tersebut sebelum ke tempat kerja di luar pejabat. Hajat di hati nak menulis menggunakan Treo600 semasa berada di luar, namun hajat hanya tinggal hajat. Walau apapun “teori” ramai pengunjung datang bila kita tak kemaskini blog bolehlah dipakai sebab lebih 200 pengunjung semalam telah dikecewakan kerana blog tidak dikemaskini.

BERBALIK kepada tujuan menulis. Penulis blog tersohor ada memberi ulasan terhadap “petua menulis blog” yang mba tulis. Ramai tak setuju supaya tulis pendik tapi konsisten. Katanya kalau tulisan tu baik dan menarik, panjang manapun akan dibaca jua. Memang betullah apa yang dikatakan. Namun bagi seseorang penulis yang baik, sudah tentu tidak lagi perlu mencari petua menulis. Oleh itu entri MBA terdahulu bolehlah dibaca sebagai “petua menulis blog bagi …. Buah cempedak di luar pagar” (termasuk MBA sendiri)

PENULIS tersohor juga menulis kerana ia ingin menulis. Ia menulis bukan untuk dibaca orang. Ia tidak akan menulis jika dia rasa tidak mahu menulis. Ia menulis bukan untuk dikunjungi. Ia menulis bukan untuk diulas. Berlainan sekali dengan penulis baru, sudah tentu kita ingin tulisan kita dibaca. Jika tulisan kita panjang sangat (macam tulisan kali ini) takut nanti pembaca bosan. Kita juga rasa seronok bila ada orang beri ulasan tulisan kita. Kita rasa gumbira jika ada tetamu sapa kita di TagBoard. Lagi riang jika ada yang singgah di buku tamu. Bagi penulis tersohor, semua ini tidak perlu dan tidak ada dalam blog mereka.

----------------------------------------------------------------------
TIPS hari ini:
JIKA inginkan buku tamu anda dipenuhi kunjungan, jangan adakah TagBoard dan comments dalam blog anda.

kata-kata hikmat hari ini:
Menulis blog bagaikan memasak. Jika makanan anda dijamah dah tentu anda seronok. Jika diulas lebih-lebih lagilah. Tukang masak kerjanya enteng.... hari-hari masak nasi goreng dan tidak perlu tahu samada juadah mereka dijamah atau tidak?

No comments: