Labels

Tuesday, May 18, 2004

KITA TAK SERUPA

SEMENJAK berada di ofis baru ini, tiap-tiap hari ada orang datang berjumpa dan bertemu. Rasa-rasanya kad nama yang dah terkumpul bagaikan dah 2-3 tahun kerja. Temujanji dibuat seawal 7:30am lagi. Ada yang nak menjual. Ada yang nak berkenal. Ada yang nak berkempen.

Dalam menjual dan berkempen tidak semestinya apa yang dipakai di ofis A adalah elok dipakai di ofis B (walaupun kita di daerah yang sama). Ada satu produk (aplikasi komputer) yang hendak dijual. Ia telah 4 tahun digunakan di ofis A. Sangat berjaya katanya. Jurujual menggunakan pegawai dari ofis A untuk cuba mempengaruhi kita supaya membeli dan menggunakan produk tersebut bagi ofis kita. Namun orang-orang kat ofis kita memang "tidak boleh" menggunakan produk tersebut kerana suasana, sejarah dan falsafah ofis A dan ofis B adalah berbeza walaupun matlamat akhirnya adalah sama.

Namun pegawai dari ofis A tersebut sangat tidak puas hati apabila dikatakan yang ofis B tidak mungkin dapat menggunakan produk tersebut. Mungkin agaknya ada komisyen yang mengunggu, ia naik marah dan tidak begitu rasional lagi. Kami akan menyesal katanya jika tidak menggunakan produk tersebut, ia adalah produk terbaik, ia telah terbukti, ia adalah murah dan banyak lagi. Pujinya melambung-lambung.

MBA menggunakan analogi isteri dia. Isteri dia memanglah baik untuk dia. Memang sangat baik, memang sangat cantik. Pujilah isteri seadanya. Jangan berlebih-lebih. Dia puji isteri dia sebab isteri dia pandai masak, sebab isteri dia peramah, sebab isteri dia ringan tulang dan tidak berkira. (alahai .... kalau setakat itu, isteri kitapun tidak kurang juga hebatnya - dalam hati). Isteri dia memang bangun awal setiap hari dan mengejutkan dia untuk pergi kerja. Dia gembira sekali bersarapan di kedai mamak dengan kawan-kawan saban hari. Memang dia puji habis, sebabnya dia jenis yang tak boleh bangun pagi sendiri. Isterinya juga seorang yang pandai masak, sebab hobi dia ialah dok melepak kat kedai mamak. Isteri dia juga seorang yang amat peramah sebab dia ni agak berat mulut sikit (macamanalah engko boleh jadi jurujual bagi pihak jurujual tu pulak? - terpengaruh ya?). Bukankah Allah dah tentukan jodoh itu saling lengkap melengkapi?. Kalau dua-dua ramah semacam je, siapa yang nak jadi pendengar?. Kalau dua-dua jenis cakap sepatah-sepatah je, hmmmm.... TV & radiolah yang akan jadi jurucakap kat rumah....

Pendek kata produk A tu memanglah sesuai sesangat untuk ofis A, tapi tidak begitu cun untuk digunakan oleh ofis B. Habis cerita. Jangan marah.

No comments: