Labels

Wednesday, January 07, 2009

SETENGAH BERISI SETENGAH KOSONG


SAYA membeli dan membaca buku ini sebab ... bos saya baca buku ini. Mengapa ikut dia?. Oh saya hendak tahu apa yang dia baca, apa pemikirannya. Dia jadi pengikut The Toyota Way, saya juga ada buku tersebut. Walau bagaimanapun ia belum habis dibaca.

Dulu, dalam tahun 1980an bos saya baca buku "The Crook and Sch rude Thinking". Wah memang hebat sungguh dia. Jika kita mahu sanggah pendapat dia, atau ingin mendapat simpati, kita perlu mengatasinya melalui cara yang crook juga. Di mana agaknya boleh diperolehi buku tersebut?.

Oh ya .... buku ini adalah karangan penulis Indonesia yang telah "dialih bahasa" ke Bahasa Malaysia. Setengah Berisi, Setengah Kosong? menyajikan kisah-kisah inspirasi yang mampu membetulkan perspektif kita terhadap apa jua situasi yang dihadapi. Lebih daripada itu, kisah-kisah inspirasi yang dimuatkan di dalam buku ini dapat membangunkan dan memacu rasa optimistik dalam hidup. Rasa optimistik yang membangkitkan kesedaran bagi mengenali masalah dan respons terbaik kepada masalah itu. Rasa optimistik yang membangkitkan rasa percaya, setiap masalah dan cabaran dapat diatasi. Rasa optimistik yang membina kekuatan untuk berhadapan dengan perkara negatif secara positif. Rasa optimistik yang apabila berhadapan dengan situasi buruk, namun masih mengharapkan yang terbaik. Mempunyai alasan untuk rasa geram, tetapi memilih untuk tersenyum.

Buku ini dipenuhi dengan kisah dan cerita-cerita yang membuatkan kita rasa seronok membacanya. Walau bagaimanapun cerita-cerita ini tidak diMalaysiakan ataupun tidak lokal.

1 comment:

Cat Cat said...

MBA,
Rasa-rasanya Cath pernah jumpa buku ini (or similar) di Books-A-Million dalam Bahasa Inggeris. Nanti Cath cari-kan untuk MBA ya...