Labels

Friday, January 02, 2009

BAGAIMANA CARA BERTERIMA KASIH?



SAYA membeli cyclometer berjenama Cateye 2 melalui ebay.com. Barangan tersebut sampai dengan selamatnya dan dilepaskan oleh pihak kastam. Walau bagaimanapun saya mempunyai dua masalah dengan Cateye tersebut:-

1. Bacaan meternya dalam miles dan bukannya km. Maklumlah dari USA
2. Meter dan pengesan tidak dapat berkomunikasi antara satu sama lain

Lebih daripada seminggu saya mengusahakan perkara ini sendirian dan bertanya kawan-kawan. Namun hampa.

Petang semalam saya nekad ke kedai basikal di Bangi untuk membeli cyclometer yang baru. Ingin beli yang paling murah, tanpa jenama. Kedai tersebut hanya mempunyai 1 cyclometer yang murah namun ia tidak berfungsi. Barangkali baterinya sudah rosak. Apabila saya minta gantikan bateri, tuan kedai dengan selamba saja kata, kami tidak jual bateri. Jika mahu pergi sahajalah ke kedai jam. Murah sahaja baterinya.

Bengkaknya dalam hati dengan jawapan sedemikian. Saya bertekad untuk tidak lagi datang ke kedai tersebut. Bukan hanya sikap pemiliknya yang memang acuh tidak acuh, barangan yang dijual juga sangat mahal. Lebih baik beli dari kedai Apek sahajalah.

Sebelum beredar, saya cerita masalah Cateye saya kepadanya. Penjual tersebut menyuruh saya tukar bateri baru bagi pengesan. Dipendekkan cerita, saya ke Warta tukar bateri baru dan pulang ke rumah dan cateye tersebut telahpun berfungsi walaupun masih dalam kiraan batu.

Pengajaran daripada cerita:
1. Ada hikmahnya penjual tersebut tidak mahu menjual cyclometer dia
2. Saya patut berterima kasih kepadanya atas layanan buruk yang diberikan kepada saya


Ah ..... terima kasih, terima kasih juga, saya tetap tidak akan pergi ke kedai tersebut lagi.

No comments: