Labels

Thursday, January 29, 2009

PEMBETULAN MANUSKRIP

29 Jan 2009

Assalamualaikum wrt wbt

Semoga tuan dirahmati Allah SWT dan sehat sejahtera.

Seperti yang dimaklumkan dalam emel tempoh hari, manuskrip tuan akan diterbitkan pada bulan Mac ini. Insyallah. Oleh itu, saya baru sahaja selesai review manuskrip tuan dan mohon tuan dapat mengemaskini mansukrip tuan. Tidak banyak yang perlu diubah, hanya bab-bab yang terakhir sahaja. Sebelum itu, judul manuskrip ini ditukar kepada Buat Duit dengan Foto. Ini kerana ia lebih dekat dengan isi utama buku ini iaitu, jual foto melalui agensi stok.

Berbalik kepada tujuan utama e-mel ini, berikut adalah pembetulan yang perlu dilakukan.

1. Bab 10 - Organisasi/badan yang berkaitan.
a. saya sudah pindahkan 'tip untuk berjaya sebagai seorang jurufoto bebas' dan 'tema foto yang biasa' ke satu bab lain. Iaitu bab baru (tip-tip) yang menjadi bab terkahir untuk buku ini,

b. Isi dalam bab ini adalah isi pengulangan. Jadi tidak perlu di letakkan.
c. Saya pindahkan subtopik forum kerana ia lebih ada hubung kait dengan bab ini.
d. Mohon dapat ditambah maklumat berkenaan persatuan persatun stok foto - Apa tujuan ia ditubuhkan, peranan persatuan ini dan apa yang boleh diberi bantuan khususnya kepada rakyat malaysia.
e. Wujud ke persatuan/kelab di Malaysia yang ada peranan yang sama? Jika ada, mohon masukkan.

2. Bab 11 - Pengalaman dan Kisah Benar
Kisah benar melalui temuramah itu tidak sesuai untuk diletakkan dalam buku.. Mohon tuan olah semula dalam bentuk cerita. Tuan yang menceritakan semula dan jadikan mereka orang ketiga iaitu dengan kata ganti diri 'beliau'. Saya sediakan satu contoh yang melibatkan En Mohd Nazrey sebagai panduan tuan. Seperkara lagi, saya lihat kebanyakkan pengalaman yang diberi hampir semua belum atau baru melibatkan dalam bidang agensi stok foto. Jika boleh ada satu dua kisah yang terlibat dalam agensi foto ini sebab buku ini tuan fokus kepada cara jual foto melalui stok foto. Kalau tiada, tidak mengapa, kekalkan apa yang ada.

Dua bab ini sahaja yang perlu dibetulkan. Saya mengharapkan agar ia tidak mengambil masa yang lama dalam memperbetulkan dua bab ini. Boleh tak jika ia dapat disiapkan dalam tempoh seminggu? Mohon dapat dihantar semula dua bab ini selewat-lewatnya 5 Februari 2009 (Khamis).

Seperkara lagi, dalam manuskrip tuan terdapat url seperti http://digikame.muhamadbinali.com, adakah ia sudah diaktifkan? atau ada perubahan URL. Mohon tuan semak semula url yang diletakkan dalam manuskrip tuan ini sama ada aktif atau tidak. Mohon dapat dimaklumkan jika ada perubahan dalam alamat URL.

Semoga tuan terus bersemangat untuk menyiapkan manuskrip ini.

Sekian Wassalam

6 Feb 2009

Disertakan semula dua bab yang telah diperbetulkan dan jawapan kepada pertanyaan tuan .

Berkaitan dengan URL, digikame.muhamadbinali.com telah saya ubah kepada digikame.co.cc
Ia telah diaktifkan, walau bagaimanapun tidak semua maklumat telah dimasukkan. Insyaallah maklumat sepertimana yang dijanjikan dalam manuskrip akan dimasukkan sebaik sahaja buku diterbitkan.

Sekian terima kaish.

2 comments:

Imran Yusuf said...

Tuan MBA,

Tahniah & syabas...

mba2u said...

Terima kasih Tuan Sheikh ...
Berkat doa tuan juga.