Labels

Saturday, July 26, 2008

MALAYSIA TIDAK RAMAH PELANCONG


SAYA dengar ramai orang berkata bahawa rakyat Malaysia adalah peramah. Biasanya kata-kata tersebut datangnya daripada masyarakat Barat yang sememangnya ramah dan suka memuji.

Membaca catatan seorang sahabat mengatakan bahawa beliau tidak menemui kemudahan Internet di Alamanda membuatkan saya teringat untuk membuat catatan ini. Alamanda sememangnya mempunyai kemudahan Internet (percuma) di Starbuck. Ramai orang yang tahu. Ramai orang yang gunakan kemudahan tersebut. Namun lebih ramai lagi orang yang tidak tahu. Memang tidak ada sebarang notis atau papan tanda pemberitahuan mengenai perkara ini. Ini adalah Malaysia. Yang tahu, tahulah. Yang tidak tahu, memang susah untuk diberitahu.

Bukan itu sahaja. Hampir semua perkara adalah serupa. Misalnya, semasa pertama kali naik keretapi di Kajang. Platfom mana ke Utara, platfom mana ke Selatan tiada siapa yang peduli nak beritahu, tiada papan notis. Kita perlu pandai sendiri. Lama-lama akan jadi pandai. Ia bukan untuk orang yang pertama kali. Alam keliling yang menjadi guru kita.

Begitulah seterusnya dan seterusnya, turun temurun bergenerasi kita di sini.

1 comment:

Leyla Shuri said...

salam tuan rumah,

hehehe....