Labels

Wednesday, July 16, 2008

DE-BAT



MALAM tadi telah berlangsunglah DEBAT "Hari ini bentuk kerajaan, esok turun harga minyak".

Bagaimana d.e.b.a.t dibunyikan?.
Sepanjang-panjang yang saya dengan daripada juruhebah RTM ialah "debat" dibunyikan dengan "e" dan bukannya dengan "e tanda". Ia berbunyi seperti "there bat" dan bukannya "the bat". Sebutan yang mana satu betul bagi "debat"?.

Semenjak kecil saya diajar untuk menyebut "debat" sebagai "the-bat" dan bukannya "there-bat". Maka sekarang terserlahlah kepincangan ejaan baru yang membuang penggunaan "e tanda" dan "e pipih" atau "e taling". Nanti sudah tentu ada orang akan menyebut "Jepun" sebagai "jay-pun". Beruk sebagai "bay-ruk", perut sebagai "pay-rut" dan banyak macam lagi.

MBA- yang sakit telinga apabila mendengar "there-bat".

1 comment:

Leyla Shuri said...

salam MBA,

dah ada di Spore.
MBA sakit telinga tapi saya tersenyum, entah kenapa saya pun rasa pelik tapi pandangan saya, apa2 pun Malaysia boleh!