Labels

Tuesday, February 27, 2007

BOWLING ITU KEBUDAYAAN JEPUN?


SAYA telah mencadangkan pertandingan bowling antara Alumni sebagai salah satu daripada acara untuk ulang tahun ke-50 persahabatan Jepun-Malaysia. Namun Kedutaan Jepun menolaknya kerana mereka hanya akan membiayai acara kebudayaan Jepun sahaja.

Maka sayapun buatlah acara ini bersendirian.

Ahad lepas tamatlah sudah acara tersebut dengan kejayaan yang gilang gemilang. Setiap pemain dikenakan RM100 ringgit bagi menyertai pertandingan ini dan 78 peserta dari 26 pasukan telah mengambil bahagian. Nak dikatakan mahal penyertaan RM300 sepasukan itu, memanglah mahal. Namun semuanya sold out, malah saya terpaksa menolak beberapa pasukan lagi kerana ingin memberi keselesaan kepada pasukan yang bertanding untuk menggunakan 1 lane bagi 1 pasukan.

Bagi menyelitkan unsur kebudayaan Jepun dalam temasya ini, semua krew yang bertugas telah memakai happycoat dan setiap peserta mendapat sebuah haiku berkaitan dengan bowling dalam jadual aturcara mereka. Canggih tak idea dan pelaksanaan saya?.

Acara berikutnya ialah treasure hunt dari Putrajaya ke Fukuoka (destinasi di Malaysia yang merupakan bandar kembarnya). Pihak kedutaan masih berfikir mengenai konsep kebudayaan Jepun dalam acara ini.

2 comments:

zino said...

pemain bowling tak di syaratkan pakai macam tu ke.. hehe

Anonymous said...

untuk masa depang, tukar nama bowling kepada perkataan jepun ajer. bagi jadi jepung

boliga ker boo layan ker