Labels

Sunday, February 11, 2007

CORAT-CORET HOMESTAY


BERDASARKAN tinjauan pendapat dari blog seperti ditunjukkan di atas, orang Malaysia tidak gemar menerima orang asing dalam program homestay kerana "Tidak Biasa - Bukan Amalan". Alasan lain ialah "Rumah Kecil".

RABU lepas saya bertemu pembantu khas konsolat Kyushu/Okinawa. Beliau memberitahu bahawa orang Jepun tidak suka menerima orang asing untuk tinggal di rumah mereka bagi homestay kerana "orang Jepun perlu melakukan segala-galanya dengan perfect. Mereka khuatir tidak dapat melakukannya secara perfect terhadap orang asing dan memutuskan untuk tidak menerima orang asing".

SABTU lepas saya bertemu dengan penyelaras homestay JOCV dan dia mengucapkan terima kasih atas kerjasama kami menerima ahli mereka untuk homestay. Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih.

Lepas tu dia menyampaikan 'rasa tidak puas hati' anak angkat terhadap keluarga angkat mereka. "Kita tidak mengharapkan dan tidak memerlukan setiap kali makan malam di luar (restoran, warung dll). Kami nak makan kat rumah, nak berehat nak santai. Jika makan kat luar kena bersedia, kena bersolek, kena order, kena tunggu dan kita tak cukup masa untuk tidur Zzzzzz". Alahai kuatnya kamu tidur!. Inilah yang membuatkan kami terpaksa fikir banyak kali lagi sebelum sanggup menerima kelompok seterusnya, Julai ini untuk homestay.

Nak ke tak nak? Nak? Tak nak? Nak? TAK NAK!.

No comments: