Labels

Monday, February 05, 2007

JALURLEBAR

APAKAH yang dikatakan sebagai jalurlebar (broadband)?.

Sekali imbas apa yang terbayang kepada kita ialah tentang kelajuannya, mungkin.
Namun di manakah di negara kita ini kita dapat gunakan Internet dengan laju?. Biasanya di pejabat adalah lebih perlahan berbanding dengan di rumah. Di cybercafe bagaimana?. Saya rasa ia juga tidak laju.

Mungkinkah di negara luar ia lebih laju?. Saya pernah gunakan broadband di Jakarta, ia macet macam jalan rayanya juga. Minggu lepas saya menghadiri seminar CxO di Singapura dan menggunakan broadband di sana dengan bayaran S$28 untuk 24 jam. Masyaallah punyalah lembab lagi lembam dia punya broadband!. Perlahan yang amat sangat, streamyx jauh lebih laju. BArangkali itulah sebabnya dalam seminar tersebut pihak berkuasa Kota Singa itu sudah ingin meninggalkan broadband dan akan menuju kepada Ultra-Broadband.

Buatlah apa saja, namun Internet semakin hari semakin perlahan. Sebab utamanya ialah kerana ekspektasi kita sebagai pengguna.

* Semasa menggunakan broadband di New York dan Tokyo rasa-rasanya (mungkin perasaan) ia adalah laju.

1 comment:

Anonymous said...

When you have no ideas more, to make an extra income, you can start with our internet make money / make money online, to earn money from internet and work at home.Here is many sites for tutorial and how to create website for make money online. Actualy many idea for make money on internet, Here we give you tips and trick making money online.Find out how to build a successful home business using your computer working from home. Start making money and a regular income from internet and other online actions. It's easier than you think, and we can show you how. Find out more....
Easy to Make Money Online