Labels

Sunday, February 11, 2007

TREO WINDOWS Vs TREO PALM



SUDAH lebih dua bulan saya menggunakan Treo 680. Ia adalah Treo terkini yang menggunakan PalmOS. Semalam saya diberi peluang untuk mengguna-cuba sebuah Treo 750, yang menggunakan WindowsMobile5 (WM5). Dari segi perkakasan, kesemuanya sama. Saya boleh tukar-tukar bateri, boleh menggunakan charger yang sama dan semua aksesori boleh bertukar antara satu sama lain. Apa yang membezakan kedua-dua PDA ini ialah Sistem Pengoperasian (OS)nya sahaja dan sudah tentulah aplikasinya juga.

Versi yang saya gunakan hanya berbeza dari segi warna sahaja. Yang di sebelah kiri itu berwarna hitam adalam WM5 sementara yang di sebelah kanan berwarna putih adalah PalmOS.

Andai kata saya letakkan mercedes ini, adakah sesiapa yang boleh membezakannya (tanpa memandu) samada ia adalah Mercedes Petrol atau Diesel?.

No comments: