Labels

Monday, May 15, 2006

MENDAKI GUNUNG FUJI



KATA orang Jepun, gunung Fuji, atau Fujiyama atau Fuji san hanya menampakkan dirinya hanya kepada orang-orang tertentu sahaja. Itupun hanya pada hari-hari tertentu sahaja. Dan orang-orang tertentu itu ialah yang bertuah. Pada kebiasaannya puncak Fuji san sentiasa dikelilingi awan, lantaran itu jaranglah ia kelihatan, samada di musim panas ataupun musim sejuk. Hanya sesekali sahaja awan terselak dan mata dapat memandang puncaknya. Hanya dua bulan sahaja dalam setahun puncak Fuji san tidak diliputi salji, iaitu Julai dan Ogos.

Pada 3 hingga 8 Ogos ini seramai 15 peserta dari myJICA akan memanjat Fuji san. Setakat ini masih ada beberapa kekosongan lagi. Hanya RM3xxx sahaja semua tanggung beres (pengangkutan udara, pengangkutan darat, hotel, makan, guide, dll).

------

+ Ada ke sesiapa yang nak taja aku nak mendaki Mt. Fuji?

- Berapa kau nak?

+ Belanja semua 20 juta, tak cukup lagi 8 juta saja

- Engkau sapa? Jika aku taja engkau apa aku dapat?

+ Aku ialah yang engkau kenal. Jika kau taja aku, aku iklankan jenama company kau kat puncak Fuji tu.

- Mana ada orang nak tengok jenama company aku kat puncak sana?

+ Aku boleh ambil gambar, boleh tunjuk pada dunia.

- Aku boleh buat gambar super impose Mt. Fuji, tak yah susah-susah mendaki. Lagipun boleh ke kau sampai ke puncak tu?

+ Aku nak pecahkan rekod dunia, sebagai orang pertama sampai ke puncak Mt. Fuji dengan kerusi roda.

- Apa???? kau nak berkerusi roda ke Mt. Fuji?. Eh... jika begini tentu banyak sponsor, aku boleh jadi pengurus engkau.... fuh terkenal aku nanti!.

+ Aku bukan kata nak naik kerusi roda ke puncak, aku bawalah kerusi tu (upah porter le) , dah sampai (kalau sampai le) aku duduklah atas kerusi roda tu. Itu jer..

- Ceh.... aku ingatkan betul tadi. Kensel!!.


Pengajaran: Buat apalah nak belanja 20 juta (ringgit ke, rupiah ke, Yen ke, sama sajalah) untuk buat kerja tak berfaedah?. Kalau ada ada duit banyak tu, buatlah benda lain yang lebih bermenafaat untuk manusia lain yang memerlukannya.

1 comment:

naimisa said...

Ya, 'Malaysia Boleh!' kata Tun M.

Aku? 'Boleh blah.' Kalau buat ekspidisi solo dengan duit sendiri aku tabiklah dgn KeMalaysiaBolehan tu. tapi kalau pergi pakai duit tajaan......... sepuluh kali xpdc aku boleh buat! ha3....