Labels

Thursday, September 23, 2004

DIALOG YANG JARANG KITA DENGAR

HARI ini saya bercuti, saja untuk berehat dan nak bercuti tidaklah mudah:-



cuti dan rehat
batu besar digalas
minda berputar

BOS: Engkau mintak cuti esok nak kemana, banyak kerja ni lagi tau?

AKU: Saya nak ke hospital, ada temujanji dengan doktor. Ia dah dibuat enam bulan yang lalu. Pemeriksaan rutin. Paling cepatpun ia perlukan dua jam kerana masa menunggu yang lama. Jika kena ambil ubat lagilah lama. Saya rasa ini urusan persendirian dan bukan urusan rasmi. Jadi kalau lebih dua jam saya rasa bersalah jika tak cuti. Lagipun cuti saya masih banyak lagi. Sejak kerja sini, ini baru kali kedua saya mintak cuti. Tapi kalau cuti tidak diluluskanpun saya tak kisah, saya perlu pergi juga hospital dan saya boleh balik kerja selepas selesai urusan.

BOS: Engkau ni dulu kerja hospital, tak kan lah pemeriksaan rutin begitupun ambil masa lama sangat.

AKU: Dulu saya kerja hospital. Sebab itu saya tahu ramai pesakit yang susah. Ramai yang datang dari jauh. Ada yang kena bertolak malam supaya sampai pagi-pagi. Ada yang kena tidur di surau atau tidur di wakaf dan dalam kenderaan saja. Mereka ni ada yang sakit lagi serius, orang susah pulak tu. Jika orang senang mereka tak datang hospital kerajaan. Saya rasa amat bersalah jika saya guna kelebihan kena staf dan saya potong Q untuk dapat cepat dan melambatkan pesakit lain. Perbuatan itu mungkin berdosa jika pesakit tak redha. Doa orang yang sakit atau teraniaya itu makhbul. Jika kita berdosa dengan Allah, kita boleh bertaubat dan mintak ampun. Jika berdosa sesama manusia, kita kena pergi minta maaf dengan mereka, baru Allah terima. JAdi apa salahnya saya sabar sikit, ikut saja giliran macam biasa saja. Lagipun saya rasa saya sihat ...

BOS: Dah kau kata begitu, OKlah. Cuti-cuti jugak, kerja yang perlu dibuat tu, siapkanlah. Tak kisahlah cuti ke, sakit ke apa ke.

AKU: Terima kasih.

No comments: