Labels

Wednesday, September 01, 2004

BELI ATAU BUAT SENDIRI?


HARI RAYA akan menjelang lagi. Dua perkara utama yang harus disediakan ialah kuih raya dan baju raya. Persoalan utama yang perlu dijawab ialah samada pakaian perlu dijahit sendiri atau ditempah dan kuih perlu dimasak sendiri atau dibeli. Sesungguhnya dalam kemajuan kehidupan kita hari ini, banyak benda dan perkhidmatan boleh kita perolehi dengan cara membeli atau mengupahnya sahaja berbanding dengan membuatnya sendiri. Membeli atau mengupah biasanya adalah lebih mudah, lebih sedap, lebih cepat dan lebih murah. Jadi buat apalah bersekang mata menjahit baju anak-anak sedangkan membelinya adalah lebih murah?. Apatah lagi anak-anak sekarang, bukannya inginkan pakaian berjenama sendiri. Buat apalah susah-susah di dapur hinggakan tinggalkan sembahyang terawih semata-mata untuk menyediakan berjenis-jenis kuih raya?. Bukankah dengan membeli atau menempahnya adalah lebih senang,lebih murah dan kadang-kadang juga lebih sedap dari yang dibuat sendiri?

Nanti ada pula yang menyoal, buat apa ada isteri jika tidak boleh memasaqk sendiri. Buat apa ada isteri jika pakaian ditempah?. Namun adakah itu sahaja kerja isteri?. apa pula kerja suami? Jika kuih rayapun hendak dibeli, nanti penjual sahaja yang kaya, kuih tak sesedap mana tetapi harganya cukup tinggi. Buatlah sendiri walaupun susah, walaupun tak sedap, walaupun kosnya tinggi, namun kepuasan buatan sendiri tidak sama dengan membeli. Jika semua hendak dibeli sampai bilapun kita tidak boleh berlajar, sampai bila-bilapun kita tetap terjajah.

Sebenarnya saya ingin kaitkan suasana baju raya dan kuih raya ini dengan alam pekerjaan. Segelintir orang berpendapat para pekerja ICT sepatutnya tidak menggunakan perisian dan perkakasan komputer sedia ada, buatlah sendiri. Jangan gunakan produk Microsoft, buatlah produk sendiri, gunalah Open Source. Jangan gunakan blogger yang servernya di luar negara, buatlah sendiri dalam negara, kita mampu, kita dah merdeka. Jawapannya ada pada anda semua.

2 comments:

Karl Hiunzm said...

Hai, Anda mempunyai blog yang hebat! Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada tipskaya dengan cepat. Banyak tips kaya dengan cepat di sini.

Jeego said...

Hai, saya suka membaca blog untuk menambah ilmu dan maklumat. Setiap hari sekurang-kurangnya saya lawat 20 blog. Blog anda adalah antara yang paling menarik untuk hari ni. Keep up the good work!

Terlanjur saya di sini, tahukah anda tips usaha jadi kaya. Sistem Menjana Wang Secara Automatik. RM200,000 dalam masa 35 hari dengan modal hanya RM10! Ini baru REAL!. Peluang dan tips usaha jadi kaya di sini.