Labels

Sunday, May 10, 2009

VEGI

RUMAH saya menjadi tempat mesyuarat EXCO persatuan penduduk semalam. Beberapa orang EXCO dari pelbagai bangsa, India, Cina dan Melayu hadir. Mesyuarat dibuat secara ad-hoc untuk mencari penyelesaian kepada satu masalah.

Saya hidangkan mereka dengan keropok lekor Terengganu. Kebetulan isteri baru pulang dari bertugas di KT dan keropok yang masih segar lagi itu saya goreng untuk mereka. Saya perhatikan tidak seorangpun yang berbangsa India menjamahnya.

Setelah mesyuarat hampir berakhir, isteri saya pulang ke rumah dan menggoreng mee untuk mereka. Sambil menghidang, beliau bertanya "siapa yang vegetarian?. Saya masak mee tanpa sebarang daging". Ooo barulah saya faham, mereka ini vegi rupanya.

Bercakap mengenai vegi, nampaknya ia sudah dikenali seentero dunia. Bagaimana dengan jenis makanan yang lain?. Penerbangan Malaysia mempunyai menu makanan berikut:-

Hindu (HNML)
Kosher (KSML)
Medical Diet/Soft Meal (BLML)
Diabetic Meal (DBML)
Low Cholesterol/Low Fat Meat (LFML)
High Fibre Meal (HFML)
Low Salt (LSML)
Gluten Free (GLML)
Low Protein (LPML)
Vegetarian Meal (VGML)
Western Vegitarian (VLML)
Asian Indian Vegetarian (AVML)
Non-=Lactose (NLML)

Hmmmm.... banyaknya menu!, sayangnya Muslim meal (MOML) hanya untuk penerbangan bukan MAS sahaja.

1 comment:

won said...

mba, marilah kita sama-sama cuba vegi dicafe ini
http://www.mgscafe.com/about.htm
also check the cafe menu...