Labels

Sunday, May 24, 2009

PERJALANAN INI


HARI ini saya bertolak ke Pulau Pinang. Bukan dengan basikal, tetapi dengan belon.

Destinasi saya ialah Pulau Pinang. Sekiranya saya tidak tiba di Pulau Pinang, apakah anda boleh agak apa yang akan berlaku kepada saya?. Oh ya, saya ke sana untuk bermesyuarat dan membentangkan dua kertas kerja.

Barangkali, jawapannya ialah:-
A.Mesyarat tidak dapat dilakukan dengan sempurna
B.Kertas kerja tidak dapat dibentangkan
C.Saya akan dimarahi oleh bos

Sekiranya saya sampai ke Pulau Pinang dengan selamatnya dan berejaya membentangkan kertas-kertas pembentangan pula, adakah matlamatnya telah tercapai?. Apakah matlamat saya ke Pulau Pinang?
A. Menghadiri mesyuarat
B. Membantangkan kertas kerja

Sebenarnya, matlamat jangka pendek saya ke sana ialah untuk memberi kefahaman kepada peserta mengenai kandungan kertas yang akan dibentangkan. Matlamat jangka panjang pula ialah supaya para peserta boleh dan berupaya melakukan apa yang dibentangkan.

Ternyata di sini, matlamat saya bukannya ke Pulau Pinang, tetapi membuatkan peserta dari Pulau Pinang memahami apa yang bakal dibentangkan. Apa kata sekiranya saya tidak ke PP?. Mungkin saya ada cara lain supaya peserta boleh dengar syarahan saya dan memahaminya. Apa kata anda?. Jawapannya ialah, saya akan dimarahi dan mungkin akan dikenakan tindakan.

Wah... susah juga ya perjalanan kita!. Dilema di antara sampai ke destinasi dengan cara perjalanan yang betul. Tidak sampai ke destinasi bukanlah suatu kesalahan, asalkan perjalanan dimulakan.

Betul?

2 comments:

Mr.Scott's Rider said...

nice blog bro..i link kan ur blog with mine k..salam kenal

MBA said...

Terima kasih;

Blog anda juga menarik dan telah link ke www.kayuh.co.cc

selamat berkayuh