Labels

Sunday, May 20, 2007

SAKIT KEPALA (LAGI)

KLIK SINI


SAYA sedang sakit kepala yang amat sekarang. Ramai orang kata saya banyak sangat guna komputer. Sebab itu saya sakit kepala. Saya sudah cuba untuk tidak guna komputer buat beberapa ketika. Namun apabila tiba masanya, saya sakit kepala juga. Oleh itu saya tidak terpengaruh dengan anggapan bahawa banyak guna komputer aalah penyebab kepada sakit kepala. Lainlah jika anda boleh berikan saya fakta dari kajian pakar dan yang seerti dengannya.

ADA juga yang kata saya tension, sebab itu saya sakit kepala. Saya juga meneliti dan mengkaji bila ketika dan masanya saya sakit kepala.
-Adakah selepas kena marah oleh (bos, isteri, rakan samseng jalanan dll).
-Adakah ketika saya lapar @ tak sempat sarapan atau makan
-Adakah ketika cuaca panas
-Adakah ketika saya memang tension giler.

NAMUN ada ketikanya saya sakit kepala sebaik sahaja saya bangkit dari tidur di pagi hari. Tension jenis apa itu?. Barangkali juga semasa tidur saya telah bermimpi dikejar harimau dan saya lari dan lari dan berasa takut yang amat menyebabkan saya tension dan sakit kepala? Saya ni orang yang jenis tidak ingat akan mimpi yang berlaku malam tadi. Jarang sangat yang saya ingat. Adakah saya ini normal?

SAYA sudah:
-Jumpa doktor GP (general practisioner): Dia beri ubat panadol, kemudioan ponstan dan kemudian entah apa nama ubat itu. Jalan kejap, kini tidak lagi. Dia juga bagi minyak sapu untuk diurut.
-Jumpa doktor pakar. Saya telah buat ultrasound, ct-scan dan beberapa ujian lagi.
-Bekam darah & bekam angin
-Urut reflexologi, urut badan, urut belakang, urut bahu & kepala
-Minum air akar kayu.

Semua yang di atas saya dah buat, tapi masih datang lagi sakit ini. Yang saya belum buat lagi yang disyorkan oleh rakan ialah mandi ais dan akupuntur.

BERSENAM?. YA saya memang jarang bersenam, cuma sekali sekala bila ada masa yang sesuai dan ada mood.

p.s Adakah kanak-kanak juga sakit kepala?. Sebabnya saya tidak ingat, adakah saya sakit kepala semasa saya masih kanak-kanak. Rasanya tidak. Namun anak bongsu saya yang darjah 1 pernah komplen katanya sakit kepala. Tak tahulah samada ianya alasan atau memang benar. Saya dah bawa dia jumpa doktor dan dr. kata kanak-kanak juga boleh diserang sakit kepala. Waduh waduh waduh sakit deh.

p.s 2: Dah habis baca ni, tolonglah jawab survey di sebelah kanan tu ya!. TERIMA KASIH.

No comments: