Labels

Wednesday, May 16, 2007

NAK PAKAI APA?

BARANGKALI sebahagian besar daripada kita cukup particular mengenai pakaian. Ia itu memakai pakaian yang bersesuaian dengan majlis yang dihadiri.

BIASANYA kita orang Melayu, tidak akan menetapkan sebarang pakaian untuk dipakai apabila membuat jemputan ke majlis-majlis seperti kenduri kahwin, doa selamat, tahlil, baca Yassin atau yang bersamaan dengannya. Walau bagaimanapun biasanya orang kita telah arif menganai pakaian ke majlis sebegini. Bila masa nak pakai songkok. Bila ketika nak berketayap, bila pulak nak pakai kain pulikat dan seterusnya.

NAMUN bila dijemput ke majlis rasmi yang tidak rasmi, ini yang akan menimbulkan masalah bila yang menjemput tidak menetapkan etika pakaian. Katakan majlis jamuan makan. Jika rasmi nak pakai apa. Jika tak rasmi nak pakai macamana. Jika tidak tahu rasmi atau tidak rasmi pula bagaimana?. Jika ia sudah termaktub dalam kad atau surat jemputan senanglah. Tapi biasanya orang kita yang menjemput buat tak kisah saja pasal perkara ini. Lagi sulit apabila ada orang asing yang dijemput sama dan meminta advice kita.



p.s Nak pergi diner ni ..... :)

No comments: