Labels

Saturday, March 31, 2007

PDA TERBAIK

DALAM dunia teknologi. Dalam dunia ICT. Dalam dunia gajet. Apakah PDA (Personal Digital Assistant) terbaik?.

Dalam dunia ini hanya ada tiga Sistem Pengoperasian (OS) yang utama utama untuk PDA atau mobile office. Ia itu WindowsMobile, Palm dan Symbian. Pada msa ini Palm atau PalmOS aalah yang paling banyak digunakan kerana banyak aplikasi dan perisian yang ditawarkan. Walau bagaimanapaun tidak banyak pengeluar perkakasan (hardware) yang membuat dan memasarkannya. Tinggallah Palm sahaja yang membuat perkakasan dan perisiannya. Sony telah meninggalkan Palm.

Symbian pula nampak semakin meningkat maju. Walau bagaimanapun peningkatan terlalu mendadak OS ini menimbulkan masalah keserasian antara satu versi dengan versi yang lain. Bagi saya OS ini lebih sesuai untuk telefon atau smart-phone berbanding dengan PDA. Nokia, Sony Ericsson dan beberapa lagi pengeluar menggunakan OS ini.

WindowsMobile, macam Windows di PC. Kadangkala crash, kadangkala hang. Namun, kerana ia adalah nama besar dalam perisian, maka banyak pengeluar perkakasan yang menyokongnya. Banyak sekali. iPaq, O2, Dopod banyak lagi. Sebut saja. Saya jangkakan WindowsMobile akan menguasai pasaran PDA di masa hadapan.

NAMUN, minggu lepas saya menghadiri BTM (Black Things Meeting) dan satu lagi jenama PDA telah memikat hati saya. Tanpa OS.


CIRCA dari Levenger.
Sejenis buku nota ala PDA yang kertasnya boleh dikoyak-koyak dan dilekatkan semula.
Boleh dibuat sendiri. Cukup mengkagumkan.
Pelbagai saiz. Macam-macam bentuk.

PDA ini diperkenalkan oleh Chet

3 comments:

Anonymous said...

Mana nak dpt 'PDA' ni :)? Nampak mcm menarik, berminat la jugak.

mba2u said...

sayang... ia belum dijual di malaysia. perlu mail-order dari www.lavenger.com

Azurah Anuar said...

mba,

saya pun berkena.

Going to notebookism.