Labels

Tuesday, March 20, 2007

NUR BUAT GEMINI


NUR BUAT GEMINI adalah sebuah novel yang amat istimewa kepada saya. Ia adalah sebuah novel remaja dan saya bukan lagi seorang remaja, malahan bapa kepada beberapa orang anak remaja.Nur Buat Gemini diberikan kepada saya oleh pengarangnya Sdr Norashikin Wahid dengan ucapan "selamat membaca" dan saya telahpun selesai membacanya.

Saya terlalu jarang (bukan tidak pernah) menerima pemberian percuma. Ini mungkin kerana:-
1. Saya mungkin bukan muka rezeki.
2. Saya suka berterus terang.
- Jika bagus dikatakan bagus, jika tidak adalah sebaliknya. Walaupun tanpa suara.
3. Saya tidak pandai sangat berterima kasih.
- Saya sangat berterima kasih sebenarnya, namun terlalu sukar untuk meluahkannya.

Nur Buat Gemini sangat istimewa bukan hanya kerana saya memulakan pembacaannya di Disneysea dan menghabiskannya di Disneyland, dua destinasi fantasi yang amat digilai oleh remaja, khususnya dari Jepun. Oh ya, novel ini telah bermalam di sebuah hotel paling mahal bersama pembacanya, JPY55,000 semalam. Hotel MiraCosta yang berada di dalam Disney Sea.

OK, berbalik kepada novel ini, ia menceritakan tentang kehidupan seorang kanak-kanak bernama Siti Hajar sehingga remaja dalam keluarga dan persekitarannya. Siti Hajar yang berbintang Gemini adalah berkaitan dengan tajuk novel ini. Keistimewaan Siti Hajar semenjak kanak-kanak, bersekolah tadika, sekolah rendah dan menengah sememangnya cukup istimewa.

Proses pembacaan novel ini berjalan lancar tanpa tersekat atau terganggu. Bahasa yang digunakan adalah mudah, tidak menggunakan teknik yang 'bukan-bukan' (seperti mana kebanyakan novel sekarang). Barangkali ia bertepatan dengan sasaran pembacanya, iaitu remaja. Pendek kata ia memang sangat berbaloi. Bukan hanya kerana ia adalah percuma, tetapi memang sunguh-sunguh berbaloi.

Terima kasih daun keladi Norashikin (saya ada mel untuk anda jika anda mahu).

No comments: