Labels

Monday, March 26, 2007

SAKURA DAN TEMBUSU

DULU saya bersekolah di Wakaf Tembusu. Wakaf ini terletak di Gong Badak. Gong ini terletak di Seberang Takir. Anda carilah sendiri lokasinya menggunakan google earth atau yang seumpama dengannya. Sungguhpun begitu saya tidak pernah nampak (atau menghairaukan) akan pokok mahupun bunga tembusu yang ada di situ. Cikgu dan orang kampung juga tidak pernah ingin memberi tahu tentang wakaf, tembusu dan apatah lagi mengenai gong dan badak yang berada di situ. Itu memang sudah sebati dengan sikap orang kita (termasuk saya). Jika tidak percaya, anda renungkanlah semula asal usul kampung anda, sekolah anda dan sebagainya.

SEMASA saya singgah sebentar di Jepun untuk belajar, orang di sana cukup peka mengenai pohon dan bunga Sakura. Jadi, saya lebih mengenali bunga Sakura berbanding dengan bunga Tembusu. Semoga saudara Abdullah Jones dapat memafkan saya kerana lebih mengenali Sakura berbanding Tembusu (Dolah kata Tembesu).


tembusu putih
kuantan kota iman
aku dan engkau



putih sakura
Tokyo metropolitan
hati sejiwa

4 comments:

abdullahjones said...

:)

Anonymous said...

sila buka kotak gmail dan mohon jawapan soalan di situ.

mba2u said...

"saya sedang berfikir"

Anonymous said...

fikirlah habis-habis, ada sebulan ;-)