Labels

Tuesday, March 27, 2007



GARANG II

ANAK saya pulang ke rumah. Muka lesi. Sekeping surat bertukar tangan. "anak anda digantung dari sekolah selamat 3 hari berkuatkuasa serta merta kerana kesalahan bergaduh".

Saya tenang sahaja menerima surat ini, namun emak budak ini naik berang. Malu kepada jiran. Geram pada cikgu. Macam-macam.

Esoknya saya bawa anak saya dan berjumpa dengan guru disiplin. Macam biasa, mana boleh tunjuk muka kesian. Tunjuk machoo habis.

+Apa salah anak saya?
-sebenarnya bukan salah dia. Dia tumbuk budak tu. Saya tahu dia mempertahankan diri. Tapi body touching. Jadi kena ambil tindakan.
-Emak budak tu datang komplen. Akan bawa ke atas jika tak ambil tindakan. Jadi saya perlu gantung anak encik.
+saya ada 6 anak cikgu. Ini yg ke5. Tak sangka dia jadi samsing. Yg lain tak pernah kena gantung.
+Gantung sekolah ni kesalahan berat cikgu. Tercatat dalam rekod. Buruk rekod dia, tapi cikgu kata dia tak salah. Kenapa gantung?. Kesalahan pertama patut amaran dulu. Mana boleh terus gantung
-Saya gantung 3 hari saja. Jika maksima ialah 14 hari.
+tak salahpun kena gantung? tak ada rayuan? hukum gantung kat mahkamahpun ada rayuan. Mengapa kat sini tak ada rayuan? Tiada bicara? Siapa yg salah sekarang?. Kat mana prosedur?
-Jika encik nak buat rayuan, sila jumpa HM, saya tak ada kuasa.
+tak perlu jumpa HM, saya nak jumpa Kementerian.
-Janganlah encik, perkara ini boleh selesai. Perkara kecil saja ni.
+Saya perlu ikut peraturan, perlu ikut prosedur. Jumpa HM bukan dalam prosedur.

Akhirnya saya jumpa juga HM dengan menarik muka 14. Tak perlu cakap apa, HM tarik balik hukuman.

Garangkah saya?

1 comment:

Firdaus Ariff said...

Tuan MBA tak garang, cuma no-nonsense dan authoritative. Tambah pulak berhadapan dengan orang buat hanky-panky, mestilah nampak garang! :)