Labels

Thursday, April 20, 2006

BERITA @ CERITA BODOH ORANG KITA

DIBERITAKAN dalam muka depan sebuah akhbar bahawa anggota sebuah agensi kerajaan telah menangkap anak bigfoot. Ini sudah tentu berita sensasi. Ini pasti suatu operasi elit oleh agensi tersebut. Tapi yang buat spoilnya ialah anggota elit tersebut singgah minum dulu kat kedai kopi. Hmmmm.... dalam tugas ni. Dari selatan ke utara kununnya nak bawa balik anak bigfoot tu, masih dalam tugas, ada ke berhenti minum dulu?. Kalau berhenti tanya arah jalan tu logik juga dek akal. Ini berhenti minum beb!. Dalam operasai sulit @ elit gitu, agaknya anggota tu tak cukup makan kot?.

Lepas tu kan.... dah le berhenti minum, depa cakap pulak yang mereka bawa anak kaki besar tu... Ini memang nak kena ni.... Memang tidak pro langsung! (depa belum lulus PTK kot?).

Itulah berita mengenai cerita tak logik @ bodoh orang kita.

Ini pula cerita orang pada saya:-

Dalam negara kita, pegawai yang bekerja outstation (buat survey misalnya), bila dijemput minum, depa akan kata. 'Bukan saya sorang, ramai lagi dalam kereta tu...'. Baca: Jemput semualah, kami lapar ni.

Dalam negara orang (yang maju), bila dijemput minum, depa akan kata 'sorry I'm on duty'.

3 comments:

zino said...

rezeki bang mana boleh tolak hehe

dia org pi kidnep anak bigfoot tu tak takut the big foot mengamuk ke.. hehe

Zareda Norman said...

mba, suratkhabar tu saja buat havoc jer, padahal tu cuma cerita kedai kopi.. cerita yang tak sohih

Lich said...

hello...facinating "fact" on the "orang kita" punya work ethics. mengingatkan saya kepada masa saya bekerja di US dulu. time tu bukan kerja professional pun, kerja di univ ajer masa tengah study, sebagai maintenance guy going to fix broken stuff dekat dorms. tapi masa tu pun we work "professionally", hinggakan bila ada awek2 minah saleh yang pelawa kita orang minum beer, kita orang cakap "sorry, i'm working". kita tolak politely lah, bukan saja sebab tak boleh minum beer, sebab memang pun kita on duty so tak boleh minum. mungkin orang kita kena adopt work ethics orang sana...baru orang tak boleh rasuah. baru kerja professional.