Labels

Sunday, April 30, 2006

BANK ISLAM RUGI LAGI?

ADA orang bertanya, mengapa saya suka sangat menyakat tentang Bank Islam?. Jawapannya cukup mudah, sebabnya saya ialah orang Islam. Saya sayangkan Islam. Saya yakin dan percaya akan perbankan Islam. Saya ada akaun simpanan di Bank Islam. Saya ada akaun semasa di Bank Islam. Sudah tentu saya rasa 'saya ada hak' untuk beri pandangan supaya Bank ISlam tidak terus rugi, malahan untung banyak, sebabnya jika BAnk Islam untung, saya juga yang untung. Mudah bukan?.


Oh ya... saya juga ada saham amanah Bank Islam (ASBI). Dulu (dua puluh tahun dulu kot), saya beli dengan harga RM1 seunit, sekarang harganya rasa-rasanya tak sampai 30 sen seunit. Saya dah malas nak tengok penyata yang dihantar dengan kertas bercetak mahal yang dikirimkan saban tahun. Memang jenis tak sedar diri, berniaga guna duit orang, lepas tu rugikan perniagaan, siapa yang rugi? pelabur juga!. Tak cukup dengan itu, beri lagi perniagaan cetak mencetak broser dan laporan kewangan (yang tak seberapa itu) dengan kertas mahal-mahal. Untung-untung pencetak tu boleh kaya dan pelabur rugi lagi sebab dok tanggung kos percetakan saja. Patutnya kalau berniaga jenis cam gitu, laporan kewangan pakai stensil atau print kertas dot matriks dan fotostat saja. Tak usah berlagak.

Perenggan kat atas tu mengutuk lagi (tanpa niat) sebab tetiba jer ilham timbul.

Entahlah labu..... bagi saya kan adalah tak logik sekali:-

1. Orang kafir berniaga produk Islam.
Orang kafir jual nasi lemak engkau tak beli. Orang kafir jual ayam sembelih engkau kata ayam cucuk. Tapi bila orang kafir bukan bank islam engkau kata boleh pulak. Orang kafir dapat label HALAL engkau yang lebih sengihnya.

2. Buat Yang Haram Promosi Produk Halal
Minum arak tu haram. Makan daging babi tu haram. Dedah aurat tu haram. Tapi cuba tengok .... orang kafir yang minum arak, orang kafir yang makan daging babi, tapi buat produk halal dan orang Islam ramai-ramai lakukan produk 'halal' tersebut. Lepas tu ada juga orang Islam, yang mendedah pusat aurat, jadi juara produk halal. Aci ka lagu tu?.

Apa? apa? ... entahlah Labu!!

No comments: