Labels

Friday, September 23, 2005

BUTA


buta huruf
buta IT
buta hati
buta Quran
buta kayu
ah macam-macam buta ada.



Abang Long dan Amin adalah dua orang kenalan. Kenal tidak begitu rapat, tetapi mereka cepat mesra. Almaklumlah mereka berdua dari daerah yang sama. Suatu hari Abang Long dan Amin telah diminta untuk hadir ke surau kerana ada program 'menghayati al-Quran'. Program ini adalah merupakan program wajib jabatan pada setiap Jumaat.

Dipendekkan cerita, sesampai di surau, ustaz meminta mereka semua (sekitar 30 orang semuanya) mengambil kita suci al-Quran dan membuka muka surat 325. Untuk membantu para hadirin, ustaz suruh cari surah 35 ayat 13 (contih sahaja, sebab dah lupa muka surat, surat & ayat sebenar). Nampaknya hadiri tidak ada masalah langsung dengan arahan tersebut kecuali 5-6 orang kawan-kawan Abang Long dan Amin.

Amin dapat jumpa ayat yang dimaksudkan. Walau bagaimanapun Abang Long gagal, lantas diambilnya Quran Amin dan diminta Amin mencari ayat berkenaan dari Qurannya. Dipendekkan cerita sampai tamat 1 jam majlis penghayatan Quran tersebut, Amin masih gagal mencari ayat yang dimaksudkan dari Quran Abang Long.

Abang LOng menarik bafas lega kerana beliau bukanlah buta huruf jawi/Arab hinggakan tidak dapat baca muka surat dalam Quran. Amin juga berasa lega kerana telah terbukti dia berjaya cari dalam Qurannya (walaupun tidak jumpa dalam Quran Abang Long).

Dipendekkan lagi kisah ini:-
- Quran ustaz tak sama dengan Qurab orang lain (satu Quran dengan yang lain memang tak sama. Ada tulisan besar, ada tulisan kecil, ada tulis tangan, ada tulis mesin - tiada standard dalam penulisan dan penjilidan)

- Amin & Abang Long memang tak oleh baca huruf jawi (boleh baca Quran, cuma tak boleh baca nombor dalam tulisan jawi/Arab.

- MUka surat tersebut memang tak ada dalam Quran Abang Long

* Walau apapun alasannya, bolehkah anda membuka dan mencari dengan tepat jika diminta menuju kepada sesuatu ayat/surah/muka surat Quran?.
















p.s Salah seorang dari mereka berdua dalam majlis tersebut ialah m.b.a :-(

No comments: