Labels

Monday, May 16, 2005

SELAMAT HARI GURU


Selamat Hari Guru
Selamat Pagi Cikgu


1. RASA-rasanya hari guru hanya dirayakan di peringkat sekolah sahaja, iaitu samada sekolah rendah atau sekolah menengah. Jika tidak silap ingatan, ia tidak disambut di peringkat sekolah tinggi atau universiti. Jika betul begitu, mengapa ekk?.

2. Di negara kita, ada beberapa profesyen yang meletakkan nama profesyen di depan sebutan nama. Di antaranya ialah doktor (Dr.), Jurutera (Ir. serta guru (cikgu atau ustaz atau ustazah). Maaf tiada gelaran bagi cikgi ya!. Bagi pegawai-pegawai tentera dan polis pula, gelaran pangkat mereka diletakkan di depan. Jawatan-jawatan lain, walaupun lebih tinggi dan lebih hebat dari profesen tersebut, tidak dipanggil dengan nama profesen. Misalnya PTD, KSU, KP malahan menteri atau Perdana Menteri pun (tetapi Presiden ya!).(President Bush, Prime Minister Mahathir etc.)

3. Adapun gelaran Cikgu dan Ustaz ini, akan berkekalan kepada penyandangnya walaupun setelah mereka meninggalkan profesyen tersebut @ bersara. Berlainan sedikit dengan pegawai tentera yang diletakkan perkataan (bersara) selepas tamat perkihdmatan ch. Kolonel (B) Sianu bin Sianu. Tapi bagi pegawai polis pula, gelaran pangkat tersebut ditarik balik selepas bersara. Cubalah perhatikan.

Selamat Hari Guru kepada semua cikgu.

No comments: