Labels

Tuesday, May 10, 2005

INTIM

SAYA telah mengenali INTIM (walaupun tidak secara intim) barangkali semenjak penubuhannya lagi. INTIM di sini bermaksud INTAN wilayah Timur, atau INtan TIMur. Ia terletak di daerah Kemaman, Terengganu.

Namun semalam saya menerima sepucuk surat dari INTIM yang bermaksud Institut Teknologi Info-Sains Mahir (www.intim.edu.my). Ia adalah sebuah IPTS. Selain dari kumpulan in-team, mati-mati saya ingatkan hanya ada satu sahaja INTIM di Malaysia. Rupa-rupanya jangkan itu meleset, malahan kedua-duanya adalah merupakan institusi pendidikan atau latihan. Satu hanya untuk kakitangan kerajaan dan satu lagi terbuka kepada penuntut.

Mengapa boleh ada dua INTIM?. Saya rasa INTIM yang pertama tidak berdaftar dengan mana-mana pihak dan hanya nama gelaran secara dalaman sahaja ia dikenali sebagai INTIM. Masyarakat setempat mungkin mengenali INTIM, masyarakat INTAN juga mengenali INTIM namun rasanya tidak ada suatu dokumen 'sijil kelahiran' INTIM. Oleh itu INTIM kedua boleh diwujudkan dan boleh mendaftar untuk Domain Name sekali.

Barangkali perkara ini sudah menjadi lumrah dalam perkhidmatan awam. Dulu semasa saya di JAN (Jabatan Akauntan Negara), ada kawan saya juga ingin menggunakan JAN (Jabatan Arkib Negara). Oleh kerana JAN tempat saya bekerja itu lebih dulu menggunakan perkataan JAN, maka kawan saya tersebut 'beralah' dan menggunakan nama arkib sahaja. Kemudian JAN yang pertama tadi menukar nama kepada JANM (M bermakna Malaysia) dan kini mengubahnya pula kepada ANM (Akauntan Negara Malaysia). Nama JAN tu banyak confuse, sebab Jabatan Audit Negara juga boleh jadi JAN, tetapi mereka gunakan audit sahaja dalam domain name mereka.

Zaman dahulu kala, saya bangunkan satu sistem kakitangan yang dinamakan SEPAKAT (rasanya nama itu masih digunakan hingga kini, walaupun versinya telah lama bertukar ganti). Tidak lama lepas itu baru wujud syarikat IT yang bernama SEPAKAT dan sebuah taman perumahan Taman SEPAKAT di Hulu Kelang.

:)

No comments: