Labels

Saturday, May 14, 2005

SEBAB PULUT SANTAN BINASA

BIDALAN orang Melayu: Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan merana.

Dikhabarkan, disebabkan oleh sebuah pantun:

Siakap sinohong
Ikan gelama ikan duri
Bercakap bohong
Macamana boleh jadi Menteri

Ketua sebuah universiti diberitakan telah didesak untuk meletakkan jawatan oleh Lembaga Pengarah Universiti tersebut.

Mengenai kes Ahmad Harizal pulak, pemuda pertama yang didakwa dan dijatuhkan hukuman penjara kerana tidak menghadiri Latihan Khidmat Negara, juga katanya disebabkan oleh mulut.

Apa bila ditanya mengapa awak tak pergi LKN? Dia jawab saya malas. Padahal jika dijawabnya saya orang susah, kena tanggung keluarga, ayah tak ada bla bla kununnya dia akan dibebaskan.

Tapi rasanya itu hanya alasan sahajalah, setelah pihak berwajib dihujani dengan pelbagai panggilan memarah memaki dan mengutuk hukuman penjara yang dikenakan terhadap seorang budak miskin yang gagal hadir Khidmat Negara.

Alahai budak-budak, macamana dia nak menjawab soalan bertubi-tubi dari pihak polis dan pendakwa?. Budak kampung yang tak berpendidikan pulak tu. Jika jawab lebih-lebih kang dapat hadiah pulak. Lebih baik berdiam diri atau jawablah mengikut kehendak yang bertanya soalan. Lain lah jika dia diberikan peguam bela atau kaunselor untuk membantu, atau sekurang-kurangnya orang dewasa untuk mewakilinya. Hah tak logik betul alasan tu.

Jika alasan 'malas' tu boleh diterima, bagaimana pulak dengan kes seorang rakyat asing yang dipenjarakan dan dirotan baru-baru ini kerana dijatuhkan hukuman kerana dikatakan memasuki negara ini secara haram. Walaupun dia masuk secara sah, namun dia tidak diberikan peluang 'bercakap' kerana perkhidmatan jurubahasa tidak disediakan. Ini juga dikatakan sebagai sebab pulut santan binasa.

No comments: