Labels

Thursday, March 31, 2005

SEDIKIT UPDATE DARI JEPUN

SALAM Sejahtera;

Berikut adalah sedikit update perjalanan kami di Jepun:-

1. Tujuan program ialah lawatan ke Expo Aichi di Nagoya dan tinggal bersama dengan keluarga angkat yang diuruskan oleh myJICA dan counterpart di Nagoya iaitu NIC (Nagoya International Center).

2. Mula-mula nak naik train ke Tokyo tetapi kehabisan tiket (tidak boleh booking lebih dari 2 minggu). Oleh itu beli tiket bas sahaja. Bila tiba masanya, pengawal datang memaklumkan yang barang2 kami terlalu banyak dan bas tidak boleh mengambilnya. Arrangement boleh dibuat dengan menghantarnya secara berasingan dan barang akan sampai 2 hari kemudian. Gaduh-gaduh ayam dengan itik, ada seorang Minah Salih jadi jurubahasa dan syarikat bas membuat tawaran untuk mendapatkan tiket keretapi (yang sudah habis). Akhirnya kami berjaya mendapat tiket keretapi tetapi dikenakan penalti 10% kerana membatalkan (dibatalkan?) tiket bas.

3. Oleh kerana kami seramai 15 orang, syarikat keretapi telah menggunakan helah untuk berikan diskaun istimewa, cuma JPY2500 sahaja seorang ke Tokyo (tambang biasa JPY6600). Caranya ialah dengan menggunakan 18 Kippo Ticket (satu tiket untuk 5 hari atau sehari untuk 5 orang). Oleh kerana perjalanan adalah memakan masa 2 hari (hari bermula jam 12:01am), maka tiket sehari tidak sah dan pihak kaunter memberikan tiket lain ke suatu stesen lain sehingga masuk hari berikutnya untuk membolehkan tiket diskaun tersebut boleh digunakan. Harap faham, tidak berbelit sangat kot. Bagi sesiapa yang ingin tiket murah begini, memang ada dalam Internet dan keretapi peluru (shinkansen) juga cuma JPY2500 sahaja).

4. Satu lagi tiket perjalanan murah di Jepun boleh dibeli di Malaysia, yang dikenali sebagai JR Pass. Lebih kurang RM700 ke mana-mana destinasi JR (bas, keretapi biasa, keretapi peluru dan subway).

5. Ekspo dah selesai, mesyuarat dengan Tokyo International Centre (TIC) sudah selesai.

6. Tiket DisneyLand kehabisan dan kami ke DisneySea. Agaknya lepas ini akan ada DisneyAir pulak.

7. Hmmmmmm.... esok balik.

* Program akan datang telah ditetapkan dari 24 Ogos - 1 September. Sesiapa yang berminat nak turut serta, bolehlah hubungi kami.

No comments: