Labels

Wednesday, March 09, 2005

PESANAN KEPADA PENGEMBARA

PESANAN Luqman Al-Hakim kepada pengembara:

Solahlah Di Mana Sahaja
"Apabila engkau pergi bermusafir, maka janganlah engkau berada di atas binatang tungganganmu. Berilah binatang tungganganmu itu, sebahagian daripada rumput itu. Dahulukan dengan memberinya makan dan minum sebelum dirimu"

Apabila engkau berjalan jauh, janganlah duduk saja dalam kereta. Bila sampai ke R&R, tengoklah paras air, minyak, minayk hitam, air bateri dll sebelum kamu pergi makan


"Maka apabila engkau berada jauh dari rumah orang, hendaklah engkau berjalan-jalan pada waktu malam kerana bumi berlindung dengan malam"

terang dan jelas maksudnya yang tersendiri

"Sekiranya engkau ingin turun dari sesuatu tempat, maka janganlah engkau turun di pinggir jalan. Hal ini kerana ia adalah tempat tinggal ular dan binatang buas"

Bila engkau nak berhenti, janganlah di lorong kecemasan. Ia adalah tempat motor lalu, nanti engkau kena saman

"Hendaklah engkau berada di setiap ceruk bumi yang indah warnanya, lembut tanahnya dan banyak pula rumputnya, maka turunlah di situ. Apabila engkau telah turun, solatlah dua rokaat sebelum engkau duduk dan bacalah (selepas itu)".

Jika engkau nak berhenti, pilihlah R&R yang ramai orang (tentu makanan kat situ sedap & harganya berpatutan) dan solat sunat....

"Dan sekiranya engkau ingin membuang air, maka pergilah jauh dari tempat laluan orang dan hendaklah engkau memakai penutup"

jangan dok pancut jer merata-rata tempat

"Apabila engkau ingin pergi dari tempat turun itu, maka solatlah dua rokaat sekali lagi dan ucapkanlah selamat tinggal kepada bumi yang akan engkau tinggalkan itu. Sambil itu ucapkanlah ke atasnya dan ahli penghuninya, kerana setiap ceruk bumi ini ada penghuni dari kalangan malaikat".

Wallahualam.

No comments: