Labels

Monday, November 14, 2005

BUNUH DIRI

DALAM Islam, membunuh diri adalah merupakan suatu dosa, malahan ia adalah suatui dosa besar. Orang yang membunuh diri dikategorikan sebagai kufur dan tidak akan dapat masuk syurga. Walau apapun yang berlaku, walau sebesar manapun masalah menimpa, orang Islam dilarang sama sekali menyelesaikannya dengan cara membunuh diri. Tidak ada sebarang nas yang membolehkan seseorang membunuh diri walau dalam keadaan apa sekaliupun @ darurat. Ini bermakna, sekirannya seseorang itu adalah Islam, dia tidak akan membunuh diri sendiri.

Apa pula hukumnya seseorang (atau segolongan orang) yang menuduh orang Islam lain membunuh diri?. Bolehkah diqiaskan dengan zina?. Berzina adalah merupakan dosa besar. Mendekati zina adalah dilarang. Menuduh seseorang (perempuan yang suci @ tidak melakukan zina) berzina adalah merupakan suatu dosa besar. Maka adakah sama hukumnya seseorang yang menuduh seseorang yang mati (dibunuh?) sebagai membunuh diri?. Wallahualam.

Walau apapun, dari segi moralnya pertuduhan sedemikian amatlah jijik sekali dan tentu bermotifkan perkara lain.

Dalam dunia kewartawanan di tanah air kita ini, tidakkah anda biasa terbaca atau terdengar berita-berita yang sengaja menuduh seseorang (yang telah mati) sebagai membunuh diri?. Apakah motif sebenar golongan penuduh begini?.

Misalnya begini:-

1. Seorang pegawai Jabatan Agama Islam (misalnya) ditemui terbunuh di kawasan tempat letak kereta sebuah pejabat. Beliau dipercayai telah membunuh diri dengan tejun dari tingkat 18 bangunan tersebut. Di sini pemberita telah mendahului para pakar yang boleh menentukan sebab-sebab kematian pegawai tersebut dengan perkataan 'dipercayai'. Pemberita ingin melariskan berita tersebut dengan 'menuduh' ustaz tersebut telah membunuh diri (walaupun belum tentu kesahihannya).

2. Seorang doktor dari Pusat Rawatan Islam (bukan cerita sebenar) telah terbunuh dipercayai telah menembak dirinya sendiri dengan senapang gajah dan bom mortar. Beliau dipercayai meletupkan dirinya sendiri setelah pihak polis mengepung klinik beliau yang dipercayai sebagai tempat menyeludup dadah. Beberapa minit kemudian, pembaca berita membuat suatu pengumuman dengan berkata ' ini adalah berita yang baru diterima': Pihak polis menafikan doktor pakar tersebut telah meletupkan diri sendiri, sebenarnya beliau telah ditembak mati oleh pegawai polis dalam drama tembak-menembak di klinik beliau.

Sebenarnya 'berita yang baru diterima' tersebut telahpun lama diterima, namun oleh kerana sesuatu sebab yang disengajakan, skrip meminta pembaca berita melakonkan adegan tersebut. Iaitu dengan menuduh doktor tersebut telah membunuh diri. Apa muslihatnya?. Hanya Allah yang tahu. Namun kita boleh meneka.... tidak lain tidak bukan supaya beritanya laris. Kelarisan berita telah melangkaui halal-haram dalam kehidupan. Tuduhlah apa sahaja.

Jika diperhatikan..... akhbar yang sering membuat tuduhan begini ialah akhbar Melayu. Akhbar Inggeris rasanya tidak terlalu melalut sangat dalam pemberitaan mereka.

Mungkin ramai pemberita ini yang bersekolah di negara orang putih, mungkin mereka terpengaruh dengan orang asing. Tetapi mereka lupa bahawasanya, membunuh diri di sesetengah bangsa asing adalah merupakan suatu tanggungjawab. Membunuh diri dianggap sebagai hero, bukannya berdosa.

Insaflah...

No comments: