Labels

Monday, October 11, 2004

PhD




segulung kertas
pangkal nama bertukar
ewah PhD!

SABTU minggu lepas aku dijemput untuk memberi ceramah kerjaya kepada pelajar-pelajar tahun akhir di sebuah IPTA di selatan tanah air. Jemputan melalui telefon dibuat pada hari Khamis. Oleh kerana itu adalah Sabtu tidak bekerja, maka tak perlulah minta kebenaran bos untuk keluat pejabat. Walau bagaimanapun, oleh kerana menunggu jemputan rasmi dan aturacara melalui fax atau e-mel tidak kunjung tiba, hati mula berfikir untuk membatalkannya sahaja. Usaha memujuk offismate supaya menggantikan diri tidak berjaya kerana bagi beliau, semua perkara perlu dibuat secara teratur, ada persediaan dan rasmi. Tanpa itu semua, sorry!. Walhal profesor yang membuat jemputan tersebut adalah merupakan bekas bos beliau. Aku ni pulak adalah jenis manusia yang susah nak kata tidak. Sanggup sajalah. Apatah lagi yang menjemput tu adalah kawan dan bos dia juga adalah classmate aku masa sekolah dulu. "datanglah ya.... kita lunch sama dan sembang-sembang banyak perkara".

Setelah difikir-fikir, pujuk-pujuk diri sendiri, akhirnya sampai jugalah ke destinasi tersebut. Nak menyesal dahulu sebelum pergipun takut pulak menghampakan 300 pelajar yang sedang menunggu. Hmmmm.... kalau menyesal kemudian tak berguna lagi kan?. Bila dah sampai, perutpun memainkan lagu keroncong. Ingat bila dah selesai seramah/taklimat, bolehlah ke kedai mamak mana-mana. Tapi, giliran pula ditunda hampir sejam. Ohh ini tak boleh jadi ni... air mati pun tak ada? Nasib baik ada bekalan dalam kereta.

Lepas ceramah, bertolak balik ke KL jam 5:30pm dan sampai di rumah sebelum maghrib. Entahlah aku memandu kereta atau kapalterbang?. Rasa-rasanya orang lain dah biasa buat begitu, tapi ia adalah pertama kali aku lakukan...

Apa kena mengena tajuk PhD dengan isi karangan yang merapu ini?. Aku sendiri masih belum menemui jawapannya.

No comments: