Labels

Sunday, October 17, 2004

HARAKIRI


HARAKIRI adalah perkataan Jepun yang membawa erti "potong perut". Ia itu cara mengambil nyawa sendiri dengan cara memotong bahagian perut dengan benda tajam seperti pisau atau pedang. Di zaman lampau, harakiri adalah merupakan satu hukuman dari pemerintah terhadap pegawai kerajaan yang menyeleweng, tidak cekap ataupun melakukan kesalahan. Harakiri adalah menjadi suatu kebanggaan kepada keturunan pegawai kerajaan atau yang bertaraf samurai atau shogun.

Walau bagaimanapun di zaman moden ini, harakiri sudah tidak diamalkan lagi di Jepun. Sungguhpun begitu semangat harakiri ini masih membara meresapi jiwa masyarakat Jepun. Sekiranya sebarang kesalahan dilakukan oleh pegawai kerajaan, menteri dan sebagainya, mereka akan melakukan harakiri cara mereka. Umpamanya dengan meminta maaf dengan melutut kepada orang awam, keluarga mangsa dan paling tidakpun akan meletakkan jawatan.


Berlainan sekali halnya di negara kita. Misal kata seseorang menteri berbuat salah. Jarang sekali kita dengar mereka akan meminta maaf, apatah lagi meletak jawatan. Jika 'menteri tersebut meletak jawatan kerana kesalahan yang dilakukannya, niscaya tidak akan ada seorangpun menteri di negara kita ini' adalah suatu ungkapan yang rasa-rasanya pernah kita dengar. Malaysia dengan moto "Melayu mudah lupa" sudah tentu tidak akan wujud harakiri dalam kamusnya.

No comments: