Labels

Wednesday, October 06, 2004

PESTA NAIK HARGA


PESTA NAIK HARGA khabarnya sedang rancak berjalan di seluruh negara. Harga semua benda naik. Harga nasi ayam sudah tentu naik sebab harga ayam naik. Selain dari produk yang berasaskan ayam, semua produk lain juga dilaporkan naik harga. Sebabnya ialah kerana kenaikan harga minyak dan tidak ada satu produkpun yang tidak terlibat dengan kenaikan harga minyak. Perkhidmatan secara langsung dengan minyak seperti tambang bas, teksi dan yang seumpama dengannya memanglah menasabah dinaikkan. Walau bagaiamanapun beberapa pengusaha industri pengangkutan dilaporkan sebagai berkata, tambang tidak perlu dinaikkan jika kerajaan menurunkan kadar cukai jalan. Namun kerajaan berpendirian tegas yang road tax ini tidak akan diturunkan dan pengusaha perlulah mencari jalan lain untuk menyerap kos kenaikan harga minyak.

Hmmmm.... sepatutnya kerajaan yang berusaha menyerap kos kenaikan harga minyak ini tanpa membebankan rakyat. Namun kerajaan berkata ia sengaja mengambil jalan yang tidak popular ini kerana (terpaksa?). Ya lah sebab pemilihan sudah berlalu dan pilihanraya jauh lagi..... Akhirnya segala beban kenaikan harga dalam pesta ini rakyat sendirilah yang tanggung.

Di tempat lain (agaknya), jika penjual nak naikkan harga naiklah, pengguna tidak hairan sebab pengguna ada pilihan untuk tidak membeli produk yang harganya mahal. Sebab itulah walaupun dalam jenama yang sama dan dalam daerah yang sama, harga minyak petrol dari satu stesen dengan stesen yang lain harganya berbeza... (bukan kat sini, ini cerita kat tempat lain). Jadi pengguna boleh buat pemilihan sendiri nak pergi ke stesen mana, samada dari segi harga atau layanan atau jarak atau faktor lain (jenama minyak adalah sama). Di tempat kita bila boleh berlaku agaknya?.

No comments: