Labels

Tuesday, October 19, 2004

NALURI ATAU PERASAAN?



duduk berbincang
lihat tengok dan rasa
membeli rumah

SETELAH bekerja selama 10 tahun kira-kira 14 tahun yang lalu, saya layaklah membeli rumah. Itulah syarat memohon pinjaman perumahan pada masa tersebut (sekarang boleh beli rumah bila-bila masa sahaja selepas disahkan dalam jawatan). Oleh kerana anakpun dah nak masuk empat orang, maka kami memutuskan untuk membeli rumah yang telah siap. Beli, bayar dan terus boleh duduk. Tidak perlu tunggu beberapa tahun atau kadangkala puluh-puluh tahun sebelum dapat menduduki rumah yang sudah dibeli.

Membaca iklan, bertanya kawan dan mencari agen hartanah adalah tugas wajib kami pada masa tersebut. Lepas satu rumah satu rumah lagi, lepas satu kawasan satu kawasan lagi mencari rumah yang sesuai (dengan kelayakan pinjaman yang terhad). Ejen hartanah yang biasa akan memberikan tiga tips untuk membeli rumah, iaiatu 1. kawasan 2. kawasan 3.kawasan. Ejen hartanah saya memberi satu tips yang saya rasa amat bersesuaian dengan jiwa saya. "awak masuk ke dalam rumah tersebut, tengok apa yang ingin dilihat dan jika awak ada rasa satu macam feeling, itulah rumah yang sesuai untuk awak, usahalah untuk mendapatkannya". Feeling tersebut sukar untuk diceritakan, namun itulah rumah yang saya duduki sekarang.

--- mari belajar bahasa -----
naluri: desakan hati untuk melaksanakan sesuatu, tabiat semula jadi

perasaan: perihal merasai dengan hati atau batin, hasil atau perbuatan hati atau batin, sentimen.

No comments: