Labels

Wednesday, October 20, 2004

BERSAHUR DENGAN VOLTAREN, BERBUKA DENGAN VIOXX



kaki berdenyut
pantang sudah ku pantang
raja penyakit


RAMADAN tahun lepas terpaksa ke klinik untuk menerima suntikan penahan sakit. Sambil berjenaka doktor berkata yang ini adalah kali pertama beliau memberi rawatan kepada "raja penyakit" pada bulan puasa. Biasanya pada bulan puasa, penyakit ini tidak datang. Ingatkan ia tidak akan berulang pada Ramadan ini, namun harapan hanya tinggal harapan sahaja. Teringat kepada sebuah buku yang dibaca bahawa pesakit ini perlu meminum banyak air, berpantang makan dan "tidak boleh puasa". Dalam hati terfikir, ini buku karya orang kafir, memang macam itulah gayanya. Namun bila berfikir dua-tiga kali dan cuba duduk di sebelah penyelidik tersebut, tanpa iman sememangnya benarlah apa yang dibukukan...

Tadi sekitar jam 4 pagi, "raja" tersebut datang lagi. Semakin lama semakin parah dan sebelum waktu bersahur habis, terpaksalah menelah sebiji voltaren untuk membolehkan ke pejabat seperti biasa. Jika tidak terlentanglah seharian di rumah. Namun voltaren ini pulak lambat benar meresapnya, sekitar jam 9 pagi kaki masih lagi berdenyut yang amat sangat dan terpaksalah mempengerusikan mesyuarat dengan segala keperitan. Sudahlah lambat bermula, tapi cepat pula ia berakhir. Jam 4 petang bergegas pulang selagi boleh memandu dan sebaik sampai di rumah sahaja kesan voltaren sudah habis namun tidaklah begitu menderita menunggu waktu berbuka.

Selepas berbuka, sudah tentu tidak dapat ke surau dan denyutan demi denyutan, serangan bertubi-tubi di segenap penjuru kaki. Akhirnya terpaksa jugalah mengalah di antara kesan pain-killer dengan menahan rasa sakit. Kali ini sebiji vioxx ditelan dan katanya ia boleh bertahan selama 24 jam. Moga-moga boleh ke pejabat semula selepas subuh besok.

Inilah penderitaan "raja segala penyakit" (sakit yang teramat sangat) yang biasanya dihidapi oleh "raja-raja" (banyak memakan protin) yang dinamakan gout. Masa ini barulah rasa bersyukur bekerja dalam gomen. Walaupun bertongkat, masih lagi boleh mengheret badan ke ofis. Masa kerja kat HS dulu, seorang kenalan swasta terpaksa diberhentikan kerja kerana terlalu banyak MC kerana serangan gout dan akhirnya buah pinggang sudah tidak berfungsi. Sudahlah jatuh ditimpa tangga, terkena pulak tahi ayam.

Quran kata: Setiap penyakit ada ubatnya, melainkan mati
Dr. kata: Penyakit awak ini sudah tidak ada ubatnya. Jika sakit telah pain-killer saja, jika tidak telah pil utk kurangkan uric acid, sampai bila-bila.
Apa kata anda? ...

No comments: